کد خبر : 580
تاریخ انتشار : جمعه 10 بهمن 1399 - 15:25

یارانه ها یکی میشوند؛ساماندهی با شناسه پرداخت هر نفر

یارانه ها یکی میشوند؛ساماندهی با شناسه پرداخت هر نفر

  یارانه‌ها در سال آینده یکجا پرداخت می‌شوند/سازمان‌دهی یارانه‌ها رخ نداد یارانه با روش پرداخت جدید در راه است. یارانه به سرپرست خانوار تعلق می گیرد. یارانه اقشار با دهک بالا حذف شد.مبلغ یارانه  ۴۵۵۰۰ تومان است. یارانه نقدی دچار تغییرات مهم می شود ساماندهی یارانه ها عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: در گذشته که به وارد‌کننده ارز داده می‌شده، بعضا بحث‌هایی در خصوص

یارانه ها یکی میشوند؛ساماندهی با شناسه پرداخت هر نفر
 

یارانه‌ها در سال آینده یکجا پرداخت می‌شوند/سازمان‌دهی یارانه‌ها رخ نداد

یارانه با روش پرداخت جدید در راه است. یارانه به سرپرست خانوار تعلق می گیرد. یارانه اقشار با دهک بالا حذف شد.مبلغ یارانه  ۴۵۵۰۰ تومان است. یارانه نقدی دچار تغییرات مهم می شود

ساماندهی یارانه ها

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: در گذشته که به وارد‌کننده ارز داده می‌شده، بعضا بحث‌هایی در خصوص فساد و رانت در آن وجود داشته اما در حال حال حاضر پرداخت این مابه‌التفاوت به صورت ریالی است در نتیجه احتمال فساد در آن کمتر است.
نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی گفت: ما درحال‌حاضر ۷۴ هزار میلیارد تومان یارانه طرح و هدف‌مندی و یارانه معیشتی پرداخت می‌کنیم. جمع‌بندی انجام شده این است که یارانه سه دهک بالای جامعه تغییری نکند اما یارانه دهک‌های پایین‌تر بسته به دهکی که در آن قرار دارند، دو تا سه برابر، افزایش پیدا خواهد کرد.
وی در خصوص امکان تجمیع یارانه‌ها نیز گفت: یکی از مشکلات در بحث یارانه‌ها بحث بانک اطلاعاتی است که با وجود امکان دولت‌ها برای تکمیل اطلاعات درآمد خانوار، این کار تا به حال انجام نشده است که البته برخی از دلایل آن سیاسی بوده است.
زنگنه گفت: برداشت بنده این است که در این سیستم جدید نیز، متاسفانه مسئله تجمیع و ساماندهی یارانه‌ها اتفاق نمی‌افتد و تنها مبالغ یارانه در بودجه به صورت یکجا می‌آید و همچنان تعدد یارانه‌ها را خواهیم داشت. البته از این جهت که پرداخت‌ها به صورت یکجا خواهد بود یک نظمی خواهد داشت. در واقع تا حدودی کار تجمیع در خصوص یارانه‌ها در کمسیون تلفیق انجام شده که یک اقدام مثبتی است.

یارانه ها یکی میشوند؛ساماندهی با شناسه پرداخت هر نفر

وقت کمیسیون تلفیق برای صرف واقعی‌سازی ردیف‌ها شد/اصلاح ساختار بودجه مطلوب نبود

رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی در خصوص انجام اصلاحات ساختاری در بودجه ۱۴۰۰ گفت: متاسفانه دولت، اصلاحات ساختاری که مورد نظر بود را عملا انجام نداد، یعنی ما هیچ گونه تغییر و اصلاح ساختاری در حوزه‌های شفافیت، عدالت در توزیع، درآمدهای پایدار و هزینه‌ها در لایحه‌ای که دولت ارسال کرد، وجود نداشت.

وی افزود: هرچند در کمیسیون تلفیق نیز تلاش شد تا به طور مثال در بحث بودجه شرکت‌های دولتی تلاش شد احکامی تصویب شود که به شفافیت کمک کند یا در حوزه رابطه مالی دولت و نفت احکام خوبی آمد یا در تیصره ۲۱ دولت را مکلف کرد که تماس پرداخت‌های جاری توسط شناسه پرداخت صورت بگیرد.

زنگنه گفت: این بدین معنا است که از احکامی که ما در احکام دائمی اصلاح ساختار داشتیم، بخش‌هایی در بودجه به صورت تبصره‌های مختلف آمد اما آن اصلاح ساختاری که مد نظر مجلس است، در حد مطلوب انجام نشد. بیشتر فرصت کمیسیون تلفیق نیز به واقعی‌سازی ردیف‌ها متمرکز شد. در واقع یکی از اقدامات خوبی که در کمیسیون تلفیق مجلس رخ داد، کار شفاف‌سازی ردیف‌ها و واقعی کردن درآمدها بود.