کد خبر : 304
تاریخ انتشار : دوشنبه 17 آذر 1399 - 15:32

پاها را قوی نگه دارید.

پاها را قوی نگه دارید.

هنگام پیری پاهای ما باید همچنان محکم بمانند. در پیری نباید از سفید شدن مو، یا افتادگی پوست، یا چین و چروک بترسیم. اما از ضعف پاها باید ترسید. از جمله علائم طول عمر، که در مجله‌ی آمریکایی «Prevention» فهرست شده، «عضلات قوی پا» در صدر فهرست ذکر شده است. اگر پاها را به مدت

هنگام پیری پاهای ما باید همچنان محکم بمانند. در پیری نباید از سفید شدن مو، یا افتادگی پوست، یا چین و چروک بترسیم. اما از ضعف پاها باید ترسید. از جمله علائم طول عمر، که در مجله‌ی آمریکایی «Prevention» فهرست شده، «عضلات قوی پا» در صدر فهرست ذکر شده است. اگر پاها را به مدت دو هفته حرکت ندهید، قدرت پا ده سال کاهش می‌یابد. تحقیقاتی در دانشگاه کپنهاگ دانمارک نشان داد که چه پیر و چه جوان، اگر دو هفته بی‌تحرک بمانند، قدرت عضله‌ی پا به یک‌سوم تقلیل پیدا می‌کند که معادل ۲۰-۳۰ سال پیر شدن است. با ضعیف شدن عضلات پا، حتی اگر بعداً تمرینات توان‌بخشی انجام دهید، بهبودی مدت زمان زیادی طول می‌کشد. بنابراین، انجام ورزش منظم و مناسب مانند پیاده‌روی، بسیار مهم است.
فشار کل بدن روی پاهاست. پا ستونی است که بار کل بدن انسان را به دوش می‌کشد. ۵۰٪ از استخوان‌ها و ۵۰٪ از عضلات بدن، در دو پا قرار دارند. بزرگ‌ترین و محکم‌ترین مفاصل و استخوان‌های بدن هم در پاها هستند. استخوان‌های قوی، عضلات قوی و مفاصل انعطاف‌پذیر مثلث آهنینی را تشکیل می‌دهند، که مهم‌ترین بار را بدن انسان را بر دوش دارند.
۷۰% فعالیت انسان و مصرف انرژی در طول زندگی فرد، توسط دو پا انجام می‌شود. آیا می‌دانستید که ران‌های یک جوان قدرت کافی برای بلند کردن یک اتوموبیل کوچک را دارند؟
پاها مرکز حرکت بدن هستند. در هر دو پا با هم، ۵۰٪ از سلسله‌ی اعصاب و ۵۰٪ از رگ‌های خونی قرار دارند و ۵۰٪ از خون از طریق آنها جریان دارد. این یک شبکه‌ی گردش خون بزرگ است، که کل بدن را به هم متصل می‌کند. فقط وقتی پاها سالم هستند، خون به‌نرمی جریان می‌یابد. بنابراین کسانی که عضلات پای قوی دارند، قطعاً قلب قوی هم دارند.
پیری از پاها به بالا شروع می‌شود. هرچه پیرتر می‌شویم، از دقت و سرعت انتقال دستورات بین مغز و پاها کاسته می‌شود. به‌علاوه، به اصطلاح «کود استخوانی کلسیم» دیر یا زود با گذشت زمان از بین می‌رود و افراد مسن را مستعد شکستگی استخوان می‌کند. شکستگی در افراد مسن، به‌راحتی باعث ایجاد یک سری بیماری‌ها، به‌ویژه بیماری‌های مهلک مانند ترومبوز مغز می‌شود. آیا می‌دانید ۱۵٪ بیماران مسن در طی یک سال شکستگی استخوان ران، می‌میرند؟
ورزش پا، حتی بعد از ۶۰ سالگی، هرگز دیر نیست. اگرچه پاها به‌تدریج و با گذشت زمان پیر می‌شوند، اما ورزش پا، یک کار مادام‌العمر است. فقط با تقویت پاها می‌توان از پیری بیشتر جلوگیری کرد.
لطفاً حداقل ۳۰-۴۰ دقیقه در روز پیاده‌روی کنید، تا مطمئن شوید پاهای شما ورزش کافی را انجام می‌دهند و عضلاتشان سالم می‌ماند.