از کاندیداتوری تا مشارکت

هر چه به ماه‌های پایانی سال نزدیک‌تر می‌شویم مباحث انتخاباتی و اعلام احتمالی کاندیداتوری افراد برای ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ بیش از گذشته می‌شود و به عبارتی شک گذشته برخی برای نامزدی یا عدم نامزدی در انتخابات به یقین تبدیل خواهد شد که بالاخره در انتخابات حاضر باشند یا اینکه کناره‌گیری کنند. هرچند اظهارنظر جالب علی جنتی وزیر سابق ارشاد در مورد انتخابات ۱۴۰۰ که با اشاره به مشکلات عدیده کشور در توئیتی نوشت: «هرکس هوس نامزدی ۱۴۰۰ را داشته باشد باید در میزان عقلش شک کرد.» طی چند روز گذشته بسیار موردتوجه رسانه‌ها و فضای مجازی قرار گرفته است. اما آنچه مسلم است هنوز هستند بسیار کسانی که با وجود مشکلات ریز و درشت در حوزه‌های مختلف می‌خواهند بخت خود را برای حضور در انتخابات پیش رو بیازمایند. چه اینکه برخی احزاب همچون کارگزاران سازندگی برای ۱۴۰۰ لیستی ۲۰ نفره از از دیپلمات گرفته تا اقتصاددان و تکنسین نیرو و متخصص محیط‌زیست منتشر کرده‌اند و معلوم نیست که از این بین کدام‌یک وارد آوردگاه ۱۴۰۰ خواهند شد. گرچه در میان اصلاح‌طلبان چهره‌های دیگری نیز وجود دارند که بخواهند در انتخابات آتی نقش‌آفرین باشند. با این حال آنچه مسلم است انتخابات دوره سیزدهم ریاست‌جمهوری تفاوت عمده‌‌ای با سایر انتخابات‌های پیش از خود دارد و آن هم بحث میزان مشارکت مردم در انتخابات خواهد بود. مسلما شرایط فعلی جامعه از مشکلات معیشتی گرفته تا تنگناهای اقتصادی و نارضایتی عمومی ناشی از برخی عملکردها و تاثیر تحریم‌ها باعث شده تا مردم نظر مثبتی نسبت به حضور در انتخابات نداشته باشند و دیگر صندوق رای را محلی برای تغییر در روندها و عملکردها قلمداد نکنند. از این رو است که در انتخابات پیش‌رو جدای از نحوه و چگونگی کنش جریان‌های سیاسی و حضور کاندیداهای مختلف، حاکمیت باید فکر عاجلی به‌منظور ترغیب مردم برای حضور در انتخابات داشته باشد تا باز هم انتخابات باشکوه و مشارکتی را شاهد باشیم. قدر مسلم اگر مردم بدانند که حضورشان در پای صندوق‌های رای می‌تواند منجر به اصلاح روند و تغییر وضع موجود شود بازهم مثل گذشته حضور پرشوری را رقم خواهند زد.

نخستین کاندیدای نظامی

تا کنون نام‌های بسیاری برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ سخن به میان آمده اما هیچ‌یک از این چهره‌ها حضور یا عدم حضور خود را تایید یا رد نکرده‌اند. سردار حسین دهقان مشاور مقام معظم رهبری یکی از افرادی بود که تا پیش از این از وی به‌عنوان یکی از کاندیداهای احتمالی حاضر در انتخابات یاد می‌شد اما وی واکنشی نسبت به این موضوع نداشت. با این حال روز گذشته خبری رسانه‌های مختلف را تحت‌الشعاع خود قرار داد. اینکه وزیر سابق دفاع در گفت‌وگو‌ای رسما اعلام کاندیداتوری کرد و گفت: خودم را یک عنصر کاملا ملی و انقلابی و فردی می‌دانم که آنچه تا به امروز برایم مهم بوده، در اختیار گذاشتن ظرفیت فکری، اجرائی و ذهنی خودم برای پیشبرد اهداف و منافع نظام و انقلاب بوده است. سردار دهقان توانمند کردن جامعه، تقویت زیرساخت‌های قدرت و بالا بردن شأن و منزلت کشور ملت و کشور در صحنه جهانی را از جمله موضوعاتی اعلام کرد که تا به امروز به دنبال آن بوده است. مشاور فرمانده کل قوا در صنایع دفاعی خاطرنشان کرد: من به گرایش‌های سیاسی به این معنا که بگویم از جریانات سیاسی متعارف امروز جامعه و اصلاح‌طلب یا اصولگرا هستم، حتما وابستگی ندارم، بلکه به اصل اصیل و اصالت انقلاب معتقدم چون برخاسته از ناب خواسته‌ی مردم است؛ به این باور دارم و سعی می‌کنم این تفکر را نمایندگی کنم و فکر می‌کنم که قادرم یک فضا اجماع، تفاهم و گفت‌وگو در سطح ملی و یک فضای گفت‌وگویی از موضع قدرت و عزت با خارج فراهم کنم و از آن طرف هم بستر حضور همه کسانی که در موضع و عزم و اراده خدمت به جامعه و کشور هستند را فراهم کنم.

فصل مناقشات سیاسی تمام شده

وزیر سابق دفاع بیان کرد: باید از فضای سنتی حاکم بر اداره و تصمیم‌گیری‌مان فاصله جدی بگیریم و به فضایی جدید وارد شویم و نظام اداری سالم و کارآمدی را که در خدمت توسعه کشور باشد فراهم کنیم و ان‌شاءا… بسیج تمام امکانات در قالب یک سازمان و ترتیبات صحیح برای پاسخ به نیازهای فوری، میان‌مدت و بلندمدت کشور و به عبارتی قرار گرفتن در یک مسیر رشد و توسعه با کمترین هزینه و کمترین پیامدهای غیرقابل‌قبول یا نامطلوب را دنبال خواهم کرد. او با تاکید بر اینکه فصل مناقشات و جدال سیاسی در این کشور تمام شده است، تصریح کرد: فکر می‌کنم جریانات سیاسی امروز به این عقلانیت رسیده‌اند که آنچه مهم است پیگیری خواسته‌های مردم قبل از پیگیری خواسته‌های حزبی و گروهی است؛ اگر این عقلانیت شکل بگیرد، به اعتقاد من می‌توانیم وارد دوران جدید در عرصه اداره و سیاست و حکمرانی شویم که آن چیزی است که من دلم می‌خواهد اگر ملت اقبال کردند آن را اجرائی کنم و فکر می‌کنم این همان خواسته مرکزی مردمی است که انقلاب کردند و پای آن ایستاده‌اند و علاقه‌مند هستند که نظامشان قوی و عزیز باشد و خودشان در درون نظام احساس عزت و افتخار کنند؛ این مظلوم ملت ماست و باید به این فضا دامن زده شود.