کد خبر : 334
تاریخ انتشار : پنجشنبه 20 آذر 1399 - 7:13

روحانی: امروز یک روز تاریخی فراموش‌نشدنی برای ایران و افغانستان است/ راه‌آهن خواف ــ هرات افتتاح شد

روحانی: امروز یک روز تاریخی فراموش‌نشدنی برای ایران و افغانستان است/ راه‌آهن خواف ــ هرات افتتاح شد

رئیس‌جمهور با بیان این‌که افتتاح راه‌آهن خواف ــ هرات رسماً یک روز تاریخی فراموش‌نشدنی است، گفت: ایران و افغانستان از یک فرهنگ، تاریخ و منطقه در طول تاریخ همسایگی و برادری به‌عنوان بهترین یاران یکدیگر را حفظ کرده‌اند. به گزارش پلان نیوز ، صبح امروز طی مراسمی با حضور حسن روحانی رئیس جمهور و اشرف

راه آهن خواف-هرات افتتاح شد/ روحانی: امروز یک روز تاریخی فراموش نشدنی برای ایران و افغانستان است

رئیس‌جمهور با بیان این‌که افتتاح راه‌آهن خواف ــ هرات رسماً یک روز تاریخی فراموش‌نشدنی است، گفت: ایران و افغانستان از یک فرهنگ، تاریخ و منطقه در طول تاریخ همسایگی و برادری به‌عنوان بهترین یاران یکدیگر را حفظ کرده‌اند.

به گزارش پلان نیوز ، صبح امروز طی مراسمی با حضور حسن روحانی رئیس جمهور و اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به‌‌صورت ویدئویی راه‌آهن خواف ــ هرات رسماً به بهره‌برداری رسید.

حسن روحانی در این مراسم اظهار کرد: ایران و افغانستان از یک فرهنگ، تاریخ و منطقه در طول تاریخ همسایگی و برادری به‌عنوان بهترین یاران یکدیگر را حفظ کرده‌اند. امروز به‌عنوان یکی از روزهای تاریخی در روابط دو ملت بزرگ ایران و افغانستان است.

وی افزود: روابط ما از طریق دلها، اندیشه‌ها، فرهنگ‌ها، رفتارها و تلاش‌ها بوده است. امروز ریل راه‌آهن این پیوند را مستحکم‌تر می‌کند، روزی توأم با شادمانی برای دو ملت ایران و افغانستان است. بنده به‌سهم خودم بسیار خوشحالم گرچه نشد به‌دلیل بهداشتی کنار همدیگر ــ رئیس جمهور افغانستان ــ به‌صورت فیزیکی افتتاح را انجام دهیم.

وی بیان کرد: از این رو از طریق فضای مجازی این افتتاح را با دستور دو رئیس جمهور شاهد خواهیم بود، امروز یک روز تاریخی برای ما و فراموش‌نشدنی است.

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نیز در این مراسم  با ابراز این‌که “شاهد بهره‌برداری پروژه تاریخی و حیاتی راه‌آهن خواف ــ هرات هستیم”، گفت: این اقدام نتیجه تلاش‌های خستگی‌ناپذیر دو کشور برای رسیدن به رفاه اقتصادی آینده است. آرزو داشتم در این پروژه بزرگ به‌صورت حضوری باشم اما محدودیت‌های کرونا باعث شد این طرح از طریق ویدئوکنفرانس افتتاح شود.

وی بیان کرد: با مردم ایران که با موج دوم کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند، ابراز همدردی می‌کنم و از  کمک جمهوری اسلامی ایران برای مهار موج اول کرونا تشکر می‌کنم، همچنین از حضور شما در افتتاح این پروژه حیاتی قدردانی می‌کنم.

وی تأکید کرد: تکمیل این پروژه با وجود محدودیت‌های موجود نشانه بارز تلاش‌های شبانه‌روزی دو کشور است.

رئیس جمهور افغانستان اضافه کرد: راه‌آهن خواف ــ هرات گام مهم در جهت احیا، توسعه و جهش اقتصادی دو کشور است و آن را به‌فال نیک می‌گیرم، همچنین از تمام همکاران که در محل افتتاح حضور دارند به‌گونه‌ای خاص قدردانی می‌کنم.