کد خبر : 563
تاریخ انتشار : پنجشنبه 9 بهمن 1399 - 10:01

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران از صادرات ۱ میلیارد دلار پسته طی ۱۰ ماهه امسال خبر داد

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران از صادرات ۱ میلیارد دلار پسته طی ۱۰ ماهه امسال خبر داد

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران با بیان این که حجم تجارت کشور تا پایان سال جاری به ۷۰ میلیارد دلار خواهد رسید از صادرات ۱ میلیارد دلار پسته طی ۱۰ ماهه امسال خبر داد. به گزارش پلان نیوز ، مهدی میراشرفی با اشاره به اینکه سیر تجارت ایران در شرایط تحریم صعودی است، افزود:

حجم تجارت کشور تا پایان سال به 70 میلیارد دلار می رسد/ صادرات 1 میلیارد دلار پسته در 10 ماه

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران با بیان این که حجم تجارت کشور تا پایان سال جاری به ۷۰ میلیارد دلار خواهد رسید از صادرات ۱ میلیارد دلار پسته طی ۱۰ ماهه امسال خبر داد.

به گزارش پلان نیوز ، مهدی میراشرفی با اشاره به اینکه سیر تجارت ایران در شرایط تحریم صعودی است، افزود: حجم تجارت ایران با کشورهای دیگر در ۱۰ ماهه سال‌جاری ۱۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش ۵۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بود که از این رقم ۹۴ میلیون و ۵۴۱ هزار تن به ارزش ۲۸ میلیارد و ۶۳ میلیون دلار سهم صادرات و ۲۸ میلیون و ۲۴۹ هزار تن به ارزش ۳۰ میلیارد و ۶۳۹ میلیون دلار سهم واردات بوده است.

وی اظهارداشت: صادرات کالاهای غیرنفتی در این مدت از لحاظ وزنی و ارزشی به ترتیب با ۱۷,۷ و ۲۰ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه بود اما در مقایسه با ماه قبل از آن یعنی آذر افزایش داشته و پیش بینی می‌شود که این روند در ماه های بهمن و اسفند سال جاری با رشد بیشتری همراه باشد.

رئیس کل گمرک ایران گفت: واردات کشور نیز طی این بازه زمانی از نظر وزنی دو درصد و از حیث ارزشی ۱۵,۵ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: مقاصد صادراتی کشور در ۱۰ ماهه سال جاری به ترتیب چین با ۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار، عراق با ۲۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش شش میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار، ترکیه با پنج میلیون و ۷۰۰ هزار تن به ارزش دو میلیارد دلار و افغانستان با پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار بودند.

میراشرفی اظهارداشت: این پنج کشور در مجموع ۶۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاراز ایران کالا وارد کردند که از حیث وزنی ۷۳,۵ درصد و از نظر ارزشی ۷۶ درصد صادرات را دربرمی‌گیرد.

وی همچنین درخصوص کشورهای مبدا طرف معامله واردات کالا با ایران به ترتیب از چین با دو میلیون و ۹۰۰ هزار تن به ارزش هفت میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار، امارات متحده عربی با چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تن به ارزش هفت میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار، ترکیه با چهار میلیون تن به ارزش سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار، هند با یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار وآلمان با ۹۶۶ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار نام برد.

رئیس کل گمرک ایران گفت: پنج کشور یادشده در مجموع ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تن به ارزش ۲۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلارکالا به ایران صادر کردند که این رقم ۴۹ درصد از وزن و ۷۱,۶ درصد از ارزش کل واردات کشور در ۱۰ ماهه سال‌جاری را تشکیل می‌دهد.

وی در ادامه افزود: از مجموع ۲۸ میلیون و ۲۴۹ هزار تن واردات کالا در طول ۱۰ ماهه سال جاری فقط ۱۶,۵ میلیون تن کالای اساسی و بقیه مواد اولیه تولید، کالاهای واسطه ای تولید و ماشین آلات خط تولید بوده است.

میراشرفی با بیان اینکه اقلام عمده صادراتی کشور فرآورده های نفتی و مواد پتروشیمی هستند، اظهارداشت: خوشبختانه طی این بازه زمانی یک میلیارد دلار پسته نیز از کشور صادر شده است.

وی در ادامه پیش بینی کرد که ۱۱ تا ۱۲ میلیارد دلار تاپایان سال جاری به حجم تجارت کشور اضافه و رقم آن از ۵۹ به ۷۰ میلیارد دلار برسد.