کد خبر : 341
تاریخ انتشار : جمعه 21 آذر 1399 - 7:24

توجیه اشکالات بودجه با پوشش “پیام سیاسی” قابل پذیرش نیست/ ضرورت پاسخگویی رئیس سازمان برنامه و بودجه

توجیه اشکالات بودجه با پوشش “پیام سیاسی” قابل پذیرش نیست/ ضرورت پاسخگویی رئیس سازمان برنامه و بودجه

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه کدام کشور دنیا لایحه بودجه خودش را در قالب یک پیام سیاسی به کشورهای دیگر تنظیم می‌کند گفت: بودجه کشور مربوط به درآمدها، مصارف و اقتصاد یک کشور است، اینکه پیام سیاسی برای جهان داشته باشد توجیه پذیر نیست. بهزاد خسروی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران پویا، 

توجیه اشکالات بودجه با پوشش "پیام سیاسی" قابل پذیرش نیست/ ضرورت پاسخگویی رئیس سازمان برنامه و بودجه

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه کدام کشور دنیا لایحه بودجه خودش را در قالب یک پیام سیاسی به کشورهای دیگر تنظیم می‌کند گفت: بودجه کشور مربوط به درآمدها، مصارف و اقتصاد یک کشور است، اینکه پیام سیاسی برای جهان داشته باشد توجیه پذیر نیست.

بهزاد خسروی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران پویا،  در مورد اظهار نظر رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر پیام سیاسی افزایش سهم ۳٫۵ برابری نفت در بودجه سال ۱۴۰۰ که معادل ۱۹۹ هزار میلیارد تومان و در حدود فروش روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت و میعانات نفتی است، گفت:  ادبیات آقای نوبخت در مورد پیام سیاسی به جهانیان از طریق لایحه بودجه توجیه پذیر نیست.

وی افزود، طی چند سال اخیر اقتصاد این کشور را شرطی کردید و به اندازه کافی آن را به تصمیماتی که در کشورهای مختلف از جمله آمریکا و اتحادیه اروپا و جدیداً متحدین منطقه‌ای آنها از جمله عربستان گره زده‌اید. آقای نوبخت باید پاسخ بدهد که این پیام به جهان به چه معناست؟

شما می‌دانید که ما در شرایط تحریم هستیم اما از طرف دیگر یک بودجه انبساطی را تعریف می‌کنید. آیا منظور از پیام این است که ما پیشاپیش مذاکره و شروط شما را پذیرفته‌ایم و این امیدواری را هم داریم که هر چی شما بگویید ما قبول کنیم؟

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: اگر منظور شما همین موضوع است که منظور درستی نیست، چرا که احتمال دارد ما در مقابل آمریکا عزت‌مان را به خواسته آنها تسلیم نکنیم. چرا که سالیان سال تحمل کردیم و شرایط سخت، جنگ اقتصادی و روانی را گذرانده‌ایم و قرار نیست شما به این شکل بیان کنید که ما در شرایط سختی هستیم.

خسروی معتقد است، اگر موضوع غیر از این است و پیامی خارج از این تحلیل اولیه بنده در ذهن شما متصور است شما لطفاً توضیح دهید که منظور شما از پیام سیاسی در لایحه بودجه چیست؟

وی در ادامه تاکید کرد، کدام کشور دنیا لایحه بودجه خودش را در قالب یک پیام سیاسی به کشورهای دیگر اعلام می‌کندبودجه کشور مربوط به درآمدها، مصارف و اقتصاد یک کشور است، اینکه پیام سیاسی برای جهان داشته باشد برای ما توجیه شده نیست. اگر شما توضیح ندهید شاید جهانیان برداشت غلطی از این موضوع داشته باشند و به عبارتی این ذهنیت در آنها ایجاد شود که شرایط ما را (کسری بودجه شدید ناشی از این لایحه) شرایط سخت تلقی کنند و اگر بنا باشد مذاکره‌ای انجام شود، قدرت چانه زنی ما پایین می آید.