کد خبر : 2911
تاریخ انتشار : یکشنبه 24 دی 1402 - 13:06

تجلیل از ادگار رایتس فیلمساز آلمانی در هفتاد و چهارمین جشنواره برلیناله

تجلیل از ادگار رایتس فیلمساز آلمانی در هفتاد و چهارمین جشنواره برلیناله
ادگار رایتس کارگردان «وطن» دوربین برلیناله ۲۰۲۴ را دریافت می‌کند.

به گزارش پلان نیوز به نقل از هالیوود ریپورتر، ادگار رایتس فیلمساز ۹۱ ساله که بیشتر برای سه گانه حماسی«وطن» یا «Heimat» شناخته می‌شود که درباره زندگی یک خانواده آلمانی از دهه ۱۸۴۰ تا ۲۰۰۰ است، دوربین برلیناله امسال را می‌گیرد.

رایتس در هفتاد و چهارمین جشنواره برلیناله در ۲۲ فوریه (۳ اسفند) این جایزه را که به «شخصیت‌ها و مؤسساتی که سهم ویژه‌ای در فیلم‌سازی داشته‌اند و جشنواره احساس ارتباط نزدیکی با آنها کرده‌اند» اهدا می‌شود، دریافت خواهد کرد. آخرین اثر رایتس «ساعت فیلم -۲۳» به کارگردانی مشترک با یورگه آدولف خارج از بخش رقابتی به عنوان بخشی از برنامه ویژه جشنواره برلین نمایش داده می‌شود.

رایتس که از تاثیرگذارترین و مهم‌ترین کارگردانان آلمانی به حساب می‌آید، بیشتر با سه فیلم «وطن» که سال‌های ۱۹۸۴، ۱۹۹۲ و ۲۰۰۴ ساخته شدند، شناخته می‌شود. این فیلم‌ها هم به‌عنوان فیلم بلند و هم به‌عنوان سریال تلویزیونی ارایه شدند. فیلم یک قرن و نیم از تاریخ آلمان را از طریق زندگی سیمونز، یک خانواده خیالی از منطقه «هونسروک» در راینلند جایی که رایتس در آن بزرگ شده است، نشان می‌دهد.

کارگردان این فیلم را در ۲ اثر دنباله‌ای دیگر بسط داد که شامل بخش‌های «میهن: زنان» در سال ۲۰۰۶ است که از صحنه‌های حذف شده قبلی برای تمرکز بر شخصیت‌های زن حماسه استفاده می‌کند و در فیلم پیش درآمد «خانه از خانه: تاریخ‌نگاری یک دیدگاه» در سال ۲۰۱۳ به ۲ برادر سیمون می‌پردازد که در دهه ۱۸۴۰ از آلمان به برزیل مهاجرت کردند. این ۵ فیلم که در ۳۲ قسمت تقسیم شده‌اند با هم بیش از ۵۹ ساعت را دربرگرفته‌اند.

رایتس از نویسندگان و امضاکنندگان اصلی «مانیفست اوبرهاوزن» در سال ۱۹۶۲ بود: دعوتی به اسلحه برای جنبش جدید سینمای آلمان که موجب تولد سینمای مولف آلمان در دوره پساجنگ شد.

مارتیه رایسن‌بک مدیر اجرایی برلیناله از ادگار رایتس به عنوان یکی از تاثیرگذارترین فیلمسازان نسل خود یاد کرد و گفت: او اثری خلق کرده است که برای همیشه نقطه عطفی در تاریخ سینما باقی خواهد ماند. رایتس در ۹۱ سالگی هنوز مایل است از ما سوال کند که ما کی هستیم و از کجا آمده‌ایم. او در جدیدترین فیلمش با عنوان «ساعت فیلم -۲۳» موفق شد ایده خانه – هم به عنوان مکانی واقعی و هم به عنوان مکانی خیالی برای اشتیاق – را به سینما منتقل کند. ما خوشحال هستیم که از فیلم جدید او در جشنواره استقبال و از او با این جایزه شایسته تجلیل می‌کنیم.

رایتس دوربین برلیناله را به جوایز متعدد پیشین خود می‌افزاید که جوایز چندگانه فیلم آلمان، مانند جایزه بهترین فیلم برای «خانه از خانه» در سال ۲۰۱۴، یک جایزه بفتا در سال ۱۹۸۶ برای بهترین سریال تلویزیونی خارجی برای «وطن ۱» و جایزه بهترین فیلم بلند اول جشنواره فیلم ونیز در سال ۱۹۶۷ برای «میز عشق» را شامل می‌شود. رایتس در طول فعالیت طولانی مدت خود، بیش از ۵۰ فیلم بلند، مستند و تلویزیونی کارگردانی کرده است.