کد خبر : 2754
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 شهریور 1402 - 12:05

بیانیه هیات مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند به مناسبت روز ملی سینما

بیانیه هیات مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند به مناسبت روز ملی سینما

هیات مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند به مناسبت روز ملی سینما با صدور بیانیه نوشت: هشدار مهم‌تر و بزرگ‌تر متوجه مسئولینی است که در دوره حوادث تلخ سال گذشته دعوت به گفتگو می‌کردند اما با رفع نگرانی‌ها، نه تنها راه گفتگو باز نشد که شاهد برخوردهای قهری و حتی احکام تحقیرآمیز و ناپسند هم

هیات مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند به مناسبت روز ملی سینما با صدور بیانیه نوشت: هشدار مهم‌تر و بزرگ‌تر متوجه مسئولینی است که در دوره حوادث تلخ سال گذشته دعوت به گفتگو می‌کردند اما با رفع نگرانی‌ها، نه تنها راه گفتگو باز نشد که شاهد برخوردهای قهری و حتی احکام تحقیرآمیز و ناپسند هم بودیم.

به گزارش پلان نیوز، متن کامل بیانیه به این شرح است:

روز ملی سینما فرصتی برای اندیشه و گفتگو درباره این هنر تاثیر گذار وشرایط امروزین آن در جامعه است.

در یک‌سالی که گذشت نه در سینمای تجاری، نه در سینمای هنری و نه در سینمای مستند گام‌های رو به جلو و قابل افتخار اتفاق نیافتاده است. به خصوص این موضوع برای سینمای مستند که چشم بینای جامعه و وجدان بیدار آن است هشداری جدیست.

این هشدار در درجه اول متوجه همه جامعه مستندساز و نهادهای صنفی آن است که اگرچه پذیرفته‌اند در یک چرخه معیوب اقتصادی، بدون کمک موثری از طرف مسئولین و با مشکلات فراوان و… ، همچنان در این حرفه باقی بمانند، اما برای رفع مشکلات آن و مهم‌تر از آن چشم بینا و زبان بی‌لکنت جامعه بودن، هنوز راهی دراز و کارهای نکرده بسیار پیش رو دارند.

هشدار مهم‌تر و بزرگ‌تر متوجه مسئولینی است که در دوره حوادث تلخ سال گذشته دعوت به گفتگو می‌کردند اما با رفع نگرانی‌ها، نه تنها راه گفتگو باز نشد که شاهد برخوردهای قهری و حتی احکام تحقیرآمیز و ناپسند هم بودیم.

و دریغ دیگر این که برخی هم در خارج از مرزها به دلایل سیاسی کمر به حذف سینمای ایران از محافل جهانی بسته‌اند.

سینمای مستند می‌تواند مهم‌ترین پایه و اساس گفتگوی بین مردم و مسئولین، گفتگوی بین نسل‌های مختلف، گفتگوی بین ایرانیان داخل و خارج از کشور و گفتگوی فرهیختگان ملت با توده جامعه باشد. می‌تواند بخش مهمی از نقشه راه پیشرفت و آبادانی کشور باشد. اگر بی‌لکنت باشد که وظیفه ما مستندسازان است و اگر اربابان قدرت با سعه‌صدر با آن مواجه شوند. سینمای مستند می‌تواند راه موثر درمان کاستی‌ها و تقویت مزیت‌ها باشد. این سینما با کمترین هزینه‌ها، همانقدر که باید آینه درست و دقیق وضع موجود باشد می‌تواند ترسیم‌گر *آینده بالنده ایران* نیز باشد. برخوردهای قهری، مقررات محدود کننده و صرف بودجه‌های ملی صرفا برای مقاصد تبلیغاتی، راهبرد شایسته، وطن‌پرستانه و دلسوزانه‌ای نیست.

ما اعضای هیات مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند به نمایندگی از اعضایمان، آرزو می‌کنیم ایمان و باور همه به قدرت سینمای مستند برای تغییر به سمت روزگار بهتر ایران به قدری باشد که قوانین محدود کننده دولتی مانند پروانه ساخت، پروانه نمایش، اولویت‌های تنگ‌نظرانه و یا محدودیت‌های بیش از حد امنیتی و قضایی رنگ ببازد و ملت بزرگ و متکثر ایران از این چشم بینای خود محروم نماند.

انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند خود را نهادی کنشگر، غیر هیجانی و میانجی برای ایجاد ارتباط میان اعضای خود و سایر نهادهای جامعه می‌داند و از هر پیشنهادی برای برداشتن گامی رو به جلو استقبال می‌کند.

هیات مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند
۲۱ شهریور ۱۴۰۲

بیانیه هیات مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند به مناسبت روز ملی سینما