کد خبر : 537
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 بهمن 1399 - 8:41

بهرام بیضایی، موزاییک استعاره ها به روایت بهمن مقصودلو استاد مسلم سینما

بهرام بیضایی، موزاییک استعاره ها به روایت بهمن مقصودلو استاد مسلم سینما

مستند بهرام بیضایی ، موزاییک استعاره ها اثری از بهمن مقصودلو یادداشت از سجاد اصغری به گزارش پلان نیوز به نقل سنترسینماپرس : .مستند بهرام بیضایی ، موزاییک استعاره ها اثری از بهمن مقصودلو اثری بسیار قابل تامل در خصوص شخصیت بهرام بیضایی است، بهمن مقصودلو با تمرکز بر سینمای ایران وارد جهان بینی بهرام بیضایی

مستند بهرام بیضایی ، موزاییک استعاره ها اثری از بهمن مقصودلو

یادداشت از سجاد اصغری

به گزارش پلان نیوز به نقل سنترسینماپرس : .مستند بهرام بیضایی ، موزاییک استعاره ها اثری از بهمن مقصودلو اثری بسیار قابل تامل در خصوص شخصیت بهرام بیضایی است، بهمن مقصودلو با تمرکز بر سینمای ایران وارد جهان بینی بهرام بیضایی می شود و با روایتی روان شکل گیری سینمای بهرام بیضایی را از نقطه شروع تا بحال مورد واکاوی قرار می دهد.
مستند موزاییک استعاره ها حاصل بیش ازهفده سال مطالعه و پژوهش آثار بهرام بیضایی و سفر به نقاط مختلف جهان توسط دکتر بهمن مقصودلو بوده است.
بهمن مقصودلو، تهیه کننده و کارگردان سینما با علم داشتن به این موضوع که بهرام بیضایی یک هنرمند چند وجهی ست با تمرکز بر روی سینمایش این اثر قابل تامل را خلق کرده است . این اثر مستند به ۱۱ فیلم بلند و ۳ فیلم کوتاه و نقش آفرینی سه بازیگر زن آثار بهرام بیضایی ( مژده شمسایی ، سوسن تسلیمی ، پروانه معصومی ) که خط سینمایی این فیلم را پیش میبرد متمرکز شده است ، هرچند بهمن مقصودلو اشاره ای اجمالی به سایر هنرهای بهرام بیضایی در این مستند کرده است ولی دقت و پرداخت سینمایی این اثر ما رو به دنیای سینمایی بهرام بیضایی سوق می دهد.

دکتر بهمن مقصودلو پژوهشگر و تهیه کننده سینما در مقاله علمی و پژوهشی خود که به بیست موج نو درسینمای جهان اشاره می کند به دو موج نوسینمای ایران نیز می پردازد که بهرام بیضایی در لیست فیلمسازان موج نو اول سینمای ایران قرار گرفته است.

این مستند با مونتاژی از بهترین لحظه های آثار سینمایی بیضایی تهیه شده و با نمای کلوزآپ بهرام بیضایی که بیان می کند؛ (من از کابوس‌هایم فیلم می سازم ) ، مخاطب را دعوت به اندیشیدن می کند و نماهای اسماعیل نوری علاء دوست و همکلاس دوران دبیرستان بیضایی که به نبوغ و استعداد زودرس این هنرمند اشاره می کند ما را در بهتر درک کردن سینمای بیضایی هدایت می کند.
بهرام بیضایی با اینکه جلوی دوربین اشاره به این میکند که از سیاست متنفر است ولی بهمن مقصودلو با گزینش دقیق سکانس های برگزیده‌ای ازآثاراین فیلمساز، سکانس هایی از نا خواستگی بیان سیاسی فیلمساز را به تصویر در می آورد.
در این مستند به خوبی به همه آثار سینمائی بیضائی پرداخته شده است و شناخت خوبی در اختیار بیننده گذاشته می شود. مونتاژ تحسین برانگیز این اثر نیز به انسجام فیلم در درک بهتر کمک می کند و نقطه بارز این فیلم حضور دو اسطوره در خلق این اثر است؛ بهرام بیضایی یکی از بزرگان سینمای ایران جلوی دوربین و بهمن مقصودلو یکی از صاحب نامان سینمای ایران در جهان پشت دوربین. که در مجموع می توان گفت فیلم به سادگی واقعیت های پیرامون دوران فیلمسازی بهرام بیضایی را که در دو دوره تاریخی،سیاسی با چه موانعی برای خلق اثر مواجه شده است را به تصویر در می آورد که امروز بهرام بیضایی برای به پرواز درآوردن پرنده خیالش مجبور شده است پرِپرواز خود را نیز بگشاید.