جزئیات ثبت نام جاماندگان یارانه

به گزارش اداره کل روابط عمومی و ارتباطات مردمی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، ثبت‌نام از متقاضیان دریافت یارانه شامل افراد جدید و جامانده در راستای تکلیف مقرر در جزء ۱ بند ص تبصره ۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و در راستای مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها از سوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها آغاز شد.

    سرپرستان خانوارهایی که تاکنون از گرفتن یارانه جامانده‌اند و یا متقاضی جدید دریافت یارانه می‌باشند، ابتدا لازم است برای کسب اطلاع از آخرین وضعیت ثبت نام خود کد دستوری #کد ملی*۴۳۸۵۷*۴* را شماره گیری نمایند و سپس با مراجعه به آدرس اینترنتی my.gov.ir نسبت به ثبت درخواست برقراری یارانه خانوار خود اقدام کنند. متقاضیان برای ثبت‌نام، نیازی به مراجعه حضوری به هیچ سازمانی را ندارند.

    زمان ثبت‌نام از متقاضیان جدید یارانه و جامانده بر اساس آخرین رقم سمت راست کدملی در روزهای سه شنبه و چهارشنبه ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ برای اعداد زوج و همچنین روز های پنجشنبه و جمعه ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ برای اعداد فرد از طریق این درگاه می‌باشد.

    درصورتی که این متقاضیان به هر دلیلی موفق به انجام ثبت‌نام در روزهای یادشده نشوند، می‌توانند در روز شنبه ۳۱ اردیبهشت‌ و یکشنبه ۱ خرداد ماه ۱۴۰۱ نسبت به ثبت‌نام خانوار خود اقدام نمایند. لازم به ذکر است ثبت‌نام پس از این تاریخ متوقف نخواهد شد و تاریخ جدید برای افرادی که در زمان مقرر موفق به ثبت‌نام نشوند، متعاقباً اعلام می‌شود.

    برای ثبت‌نام در اختیار داشتن شماره همراه بنام سرپرست خانوار،کدملی، کدپستی، تاریخ تولد و شماره شبا بانک مربوط به سرپرست خانوار ضروری است.

    بدیهی است، پس از ثبت‌نام کلیه اطلاعات سرپرستان جهت تعیین دهک به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال می گردد که در صورت واجد شرایط بودن متقاضی، یارانه معوقه مطابق با دهک خانوار مربوطه از اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ به‌حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

    معترضین به دهک‌بندی اعلام‌شده و یا قطع یارانه اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ کماکان باید از طریق آدرس اینترنتی hemayat.mcls.gov.ir وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعتراض خود را ثبت و پیگیری نمایند.

    بر اساس این فراخوان، افرادی که در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ بر اساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشمول دریافت یارانه قرارگرفته‌اند، نیازی به ثبت‌نام مجدد یا مراجعه به درگاه های اعلام‌شده ندارند.

     تغییر نحوه پرداخت یارانه‌ها از «نقدی» به حالت «تخفیف درخرید کالا»

    با آغاز اجرای طرح «مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها» از بیستم اردیبهشت ماه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که مسئولیت تعیین وضعیت اقتصادی خانوار و دهک‌بندی آنها را برعهده داشته، روش‌هایی را برای استعلام و ثبت اعتراض به دهک‌بندی‌ها اعلام کرده است.
    به گزارش ایسنا، بر اساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، افرادی که به هر نحوه به دهک‌بندی خود اعتراض دارند می‌توانند از طریق سامانه جامع رفاه ایرانیان در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آدرس hemayat.mcls.gov.ir اعتراض خود را ثبت کنند و اگر اطلاعات اعلامی تایید شود، یارانه آنها جبران خواهد شد.
    علاوه براین، شماره تلفن ۰۲۱۶۳۶۹ و شماره گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ مربوط به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای پاسخگویی به سؤالات در این زمینه در اختیار مردم گذاشته شده است.
    و اما افرادی از ابتدای اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها در سال ۱۳۸۹ ، یارانه نقدی دریافت نکرده‌اند یا به دلیل انصراف یا عدم ثبت نام از سال ۱۳۹۳ مشمول یارانه مذکور نبوده‌ و متقاضی بررسی شرایط مالی و اقتصادی خود برای دریافت یارانه کمک معیشتی جدید هستند، نیز می توانند طی سه ماه آینده نسبت به ثبت مشخصات خود در سامانه‌ای که به زودی توسط سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اطلاع رسانی خواهد شد، اقدام کنند.

    در صورت تأیید درخواست، یارانه کمک معیشتی جدید از ابتدای اجرای برنامه محاسبه و به خانوار تعلق خواهد گرفت.

    برای این موضوع نیازی به مراجعه حضوری و یا تماس تلفنی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیست و موضوع صرفا از طریق سامانه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها که به زودی در دسترس قرار می‌گیرد، قابل پیگیری است.

    در همین زمینه، عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته است: اجرای این طرح ملی سوالات و دغدغه‌هایی را برای مردم به وجود آورد که نیازمند شفاف‌سازی و همراهی همه‌جانبه است. گروه‌های پاسخگویی وزارت مردم به صورت شبانه‌روزی پاسخگوی درخواست‌ها و سوالات خانوارها درباره عدالت‌بخشی به پرداخت یارانه‌ها هستند.

    وی افزود: در چهار روز اول اجرای طرح، دو میلیون تماس و مراجعه به سایت انجام شده و اعتراضات یک میلیون و ۵۰ هزار نفر ثبت شده که در حال بررسی است.

    داریوش ابوحمزه، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز اخیرا به برخی پرسش‌ها درباره یارانه‌ها در لایوی اینستاگرامی پاسخ داده است:

    ثبت نام جاماندگان یارانه جدید چگونه است؟

    سازمان هدفمند سازی برای افرادی که پیش‌تر، از دریافت یارانه انصراف داده بودند و یا تازه ازدواج کرده و تشکیل خانواده داده‌اند و یا به هر دلیلی جاماندگان دریافت یارانه هستند طی روزهای آتی سامانه‌ای را تدارک خواهد دید تا جاماندگان یارانه‌ در آن ثبت نام کنند. پس از آن اطلاعات ثبت نام شدگان سنجیده می‌شود و اگر جزء دهک ۱۰ نباشند، به آنها یارانه اختصاص خواهد گرفت.

    – چرا برای برخی افراد که پیش‌تر یارانه ۴۵ هزار تومانی را دریافت می‌کردند یارانه جدید واریز نشده است؟

    برای ۹۰ درصد افرادی که تا پیش از سیاست جدید دولت، یارانه ۴۵ هزار تومانی دریافت می‌کردند، یارانه جدید واریز شده است؛ مگر آنکه جزء دهک ۱۰ بوده‌اند و یارانه ۴۵ هزار تومانی دریافت می‌کردند که اکنون یارانه جدید برایشان واریز نمی‌شود.

    – نحوه اعتراض مردم نسبت به دهکی که در آن قرار گرفته‌اند چگونه است؟

    مردم می‌توانند از طریق شماره تماس ۶۳۶۹ و یا ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ و یا سایت “حمایت” http://hemayat.mcls.gov.ir اعتراض خود را نسبت به اینکه اشتباها دهک ۱۰ تشخیص داده شده‌اند، ثبت کنند. ورود به سایت حمایت و ثبت مشخصات در آن به معنی ثبت اعتراض است و اعتراض افراد به صورت سیستمی بررسی می‌شود.

    -برخی افراد با حساب شخصی خود گردش مالی‌هایی برای خیریه و انواع کارهای اداری و حقوقی داشته‌اند و از این رو جزء دهک ۱۰ محسوب شده و یارانه دریافت نکرده‌اند، اینها باید چه کنند؟

    در ابتدا باید گفت که نباید با حساب شخصی برای نهادهایی نظیر خیریه و یا شرکت، کارهای اداری و حقوقی انجام داد. شرکت و خیریه و… باید حساب جدا داشته باشند و کارپرداز نباید از حساب شخصی خود برای این کارهای حقوقی و اداری استفاده کند.

    این افراد نیز می‌توانند از راه‌های یاد شده اعتراض خود را ثبت کنند و در بازه زمانی که به این افراد اختصاص می‌دهیم، مدارک خود را ارائه دهند  و این انتظار را داریم که تا آن موقع حساب‌هایشان را تفکیک و مسائل خود را حل کنند.

    – نحوه پرداخت بعدی یارانه‌ها چگونه خواهد بود؟

    پرداخت بعدی به همین منوال و مقدار است، اما ممکن است مدل آن از حالت نقدی به حالت “تخفیف در خرید” روی کالاها تغییر کند که اگر این سیاست اجرا شد، اطلاع‌رسانی می‌شود.

    – زمان رفع بلوکه یارانه‌ها چه زمانی خواهد بود؟

    یارانه‌ها خیلی زیاد بلوکه نمی‌ماند و علت این بلوکه ماندن به تاریخ دقیق بازنگری در یارانه‌ها باز می‌گردد و از این نظر فعلا در حساب‌ها بلوکه است و زمانی که سیاست‌ها اجرا شود، پول‌ها نیز قابل برداشت می‌شود.

    جدول دهک بندی یارانه خانوار

    وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئول شناسایی دهک‌ها و دهک‌بندی افراد جامعه است. این وزارتخانه جدول جدید دهک‌بندی درآمدی را هنوز منتشر نکرده است. اما پیش از این جدولی منتشر شد که نشان می‌داد هر کدام از افراد جامعه در کدام دهک درآمدی قرار دارند.

    بر این اساس افرادی که بین یک تا ۲ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان درآمد دارند، جزو دهک اول تا سوم هستند. افرادی که درآمد ماهانه آنها بالای ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است، جزو دهک دهم هستند. درآمد افرادی که بین ۳ تا ۱۰ میلیون است، جزو دهک‌های چهارم تا نهم محسوب می‌شوند

    یارانه

    شرایط حذف از دریافت یارانه

    افرادی که به یارانه های اختصاص یافته اعتراض دارند، می توانند اعتراضات خودر را از طریق hemayat.mcls.gov.ir ثبت کنند یا با مرکز پاسخگویی تلفنی آن وزارتخانه به شماره ارتباطی ۶۳۶۹-۰۲۱ تماس بگیرند.

    وزیر کشور هم گفت: مرغ، تخم‌مرغ، لبنیات و روغن اقلامی است که قیمت آن با هدفمند شدن یارانه‌ها و تغییر نحوه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی تغییر پیدا خواهد کرد.

    ضمنا افرادی که به یارانه های اختصاص یافته اعتراض دارند، می توانند اعتراضات خودر را از طریق  hemayat.mcls.gov.ir ثبت کنند یا با مرکز پاسخگویی تلفنی آن وزارتخانه به شماره ارتباطی ۶۳۶۹-۰۲۱ تماس بگیرند.

    همت قلی‌زاده، کارشناس اقتصادی درباره شرایط دریافت یارانه معیشتی نوشت:

    اگر حداقل یکی از شرایط زیر را دارید استحقاق دریافت کمک حمایت معیشتی نمی شوید.

    یعنی ۷۲ میلیون نفر (۲۳ میلیون سرپرست خانوار) که به حسابشان یارانه واریز شده هیچکدام از شرایط زیر را ندارند؟

    حتما شرایط رو نگاه کنید اعداد کمی عجیب و غریب است.

    یارانه

    یارانه

    اگر به جای حراج منابع ارزی کشور به نرخ ۴۲۰۰ تومان و هدررفت آن، این منابع در بازار آزاد فروخته می‌شد و در قالب یارانه مستقیم بین اقشار کم‌درآمد و متوسط توزیع می‌شد، به هر نفر مجموعا ۲۰ میلیون تومان رسیده بود.
    از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا پایان سال ۱۴۰۰ بیش از ۹۰۰ هزار میلیارد تومان رانتِ مابه‌التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی و نرخ دلار در بازار آزاد بوده که به جیب عده‌ای واردکننده بزرگ و دلالان رفته است.

    دولت در ۴ سال گذشته ۷۴٫۳ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی خرج کرده است که اگر این منابع ارزی را به قیمت آزاد در بازار می‌فروخت، ۱۲۱۳ هزار میلیارد تومان نصیب دولت می‌شد. بنابراین اگر دولت به جای تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات چند قلم کالای اساسی، درآمد فروش این منابع ارزی در بازار آزاد را به صورت نقدی به ۶۰ میلیون نفر از دهک‌های کم‌درآمد و متوسط جامعه پرداخت می‌کرد در این ۴ سال مجموعاً به هر یک از این افراد بیش از ۲۰ میلیون تومان یارانه رسیده بود که یارانه ماهانه هر از آنها در این ۴ سال به هر نفر نزدیک به ۴۲۰ هزار تومان می‌شد.

    یعنی به هر نفر از اقشار متوسط و کم‌درآمد در ماه ۴۲۰ هزار تومان یارانه نقدی علاوه بر ارقام کنونی می‌رسید و یک خانوار ۴ نفره کم‌درآمد حداقل ماهانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان یارانه در ۴ سال اخیر (مجموعا ۷۶٫۸ میلیون تومان در ۴ سال برای یک خانوار ۴ نفره) علاوه بر یارانه ۴۵ هزار تومانی و یارانه معیشتی (بنزین) دریافت می‌کرد.

    قطعاً با این رقم افزایش یارانه در ۴ سال اخیر می‌شد فقر مطلق در کشور را برای همیشه رفع کرد، اما اشتباه دولت روحانی در اتخاذ سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی هم سبب هدر رفتن منابع ارزی کشور شد و هم فاصله طبقاتی را به شدت افزایش داد.

    این در حالی است که حراج منابع ارزی کشور با نرخ ۴۲۰۰ تومانی در سال‌های اخیر که با هدف جلوگیری از افزایش قیمت چند قلم کالای اساسی بود، به هدف خود نرسید و این کالاها با گرانی چند برابری هم مواجه شدند بدون آن که به سفره اقشار کم‌درآمد برسند.

    حذف یارانه پنهان کلید خورد

    معاون پارلمانی وزارت اقتصاد گفت:حذف یارانه‌های پنهان از قاچاق کالا و اتلاف منابع جلوگیری می‌کند و موجب رشد و رونق اقتصاد کشور می‌شود.

    معاون پارلمانی وزارت اقتصاد گفت:حذف یارانه‌های پنهان از قاچاق کالا و اتلاف منابع جلوگیری می‌کند و موجب رشد و رونق اقتصاد کشور می‌شود.

    هادی قوامی در مورد حذف یارانه‌های پنهان گفت: یارانه‌های پنهان دو روی یک سکه هستند که  باید هر دو  روی آن را  دید به طور مثال در حوزه معادن سالانه  بیش از ۷۰ میلیون تن استخراج سنگ معدن داریم این سنگ معدن به قیمت ۱۰ درصد فوب خلیج فارس به واحدهای تولیدی داده می‌شود تا این کارخانه‌ها فولاد را به قیمت ارزان تری به مصرف کننده  تحویل دهند، اما این موضوع محقق نمی شود.

    معاون پارلمانی وزارت اقتصاد اضافه کرد: اصل ۴۵ قانون اساسی  می گوید: انفال و ثروت‌های عمومی از قبیل معادن، دریاها، دریاچه‌ها، رودخانه‌ها کوه‌ها، دره‌ها وجنگلها در اختیار حکومت اسلامی است تا بر طبق مصالح عامه نسبت به آنها عمل نماید.اگر دولت بر اساس این اصل عمل کند و این اموال را به قیمت واقعی در اختیار بخش خصوصی و استفاده کنندگان  قرار دهد و درآمد حاصله را برای مصالح عامه خرج کند می تواند با توسعه زیر ساختی در بخش بزرگراه و راه آهن، کارخانه ها و بنادر را به هم وصل کند.

    قوامی تصریح کرد: این اقدام دولت باعث می‌شود که بخش زیادی از حمل بار از جاده به ریل انتقال پیدا کند و تقاضای برای مصرف گازوئیل که الان حدود ۱۱۰ میلیون لیتر است به ۶۰ میلیون لیتر کاهش پیدا کند و با کاهش مصرف  ۵۰ میلیون لیتر، هم صرفه جویی  ایجاد شود و به اقتصاد سبز کمک کندو همچنین هزینه حمل بار به یک- سوم کاهش پیدا کند.

    وی تاکید کرد ائتلاف منابع و انرژی در یارانه های پنهان وجود دارد که اگر به صورت کلی تغییر ساختاری در این زمینه اتفاق بیفتد و اصلاح شود می‌توان از محل منابع و منافعش زیر ساخت ها را به نحوی گسترش دهیم  که برای تولید فرقی نداشته باشد که در کجای کشور مستقر باشد و دسترسی سریع به همه مناطق داشته باشد. چون از طریق شبکه زیر ساختی حمل و نقل  کارخانه به بندر وصل می شود و به راحتی می‌توان بار را به همه جای کشور و  جهان با هزینه پایین جابه جا کند.

    معاون پارلمانی وزیر اقتصاد تصریح کرد: این شکل درست استفاده از یارانه های پنهان است آزادسازی و محصول تمام شده با قیمت واقعی عرضه می شود همچنین از قاچاق کالا و اتلاف منابع جلوگیری می شود و از  دیگر فوائد حذف یارانه پنهان، شفاف کردن اقتصاد ایران است  علاوه بر این به رونق و رشد اقتصادی  کشور کمک می کند، اما باید حذف  این یارانه ها تدریجی انجام شود چون دفعتا می تواند به اقتصاد کشور آسیب برساند.