کد خبر : 122
تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 آذر 1399 - 11:27

«عالیجناب» بورس باید پاسخگوی ما سهامداران باشد

«عالیجناب» بورس باید پاسخگوی ما سهامداران باشد

رفتار حقوقی‌های نماد «شستا» که هفته گذشته بعد از دو ماه و نیم بسته بودن با معرفی بازارگردان باز شده بود، دیروز صدای سهامداران را درآورد. به گزارش پلان نیوز به نقل از دنیای‌اقتصاد، با شروع معاملات دیروز بازار سرمایه در حالی که در مرحله پیش‌گشایش تقاضا بسیار بیشتر از عرضه بود، اما با شروع معاملات

عصبانیت سهامداران از «عالیجناب» بورس رفتار حقوقی‌های نماد «شستا» که هفته گذشته بعد از دو ماه و نیم بسته بودن با معرفی بازارگردان باز شده بود، دیروز صدای سهامداران را درآورد.

به گزارش پلان نیوز به نقل از دنیای‌اقتصاد، با شروع معاملات دیروز بازار سرمایه در حالی که در مرحله پیش‌گشایش تقاضا بسیار بیشتر از عرضه بود، اما با شروع معاملات عرضه در نمادهایی چون شستا، فارس و فملی باعث شد تا شاخص کل روندی نزولی پیدا کند. بسیاری از سهامداران فعال در فضای مجازی مقصر اصلی ریزش دیروز بازار را «عالیجناب» دیروز یا همان شستا معرفی کردند. آنان وعده و وعید مدیران شرکت تامین اجتماعی و تاکید آنان بر حضور جدی بازارگردان این نماد را یادآور شدند و از اینکه این وعده‌ها پوچ بوده انتقاد کردند.

به‌عنوان مثال محمد خبری‌زاد، یکی از فعالان بازار سرمایه مصاحبه‌های اخیر مدیران شرکت‌های بورسی را بازنشر کرد و گفت: «ای‌کاش بخش حقوقی سازمان بورس به مصاحبه و وعده‌های مدیران شرکت‌های بورسی نیز ورود می‌کرد.اینکه همه جا مصاحبه کنی و بگویی از سهم حمایت می‌شود (حتی اگر واقعا حمایت شود)، تخلفی بزرگ و جهت دادن به بازار است. بگذریم از اینکه حمایت نمی‌شود و هدف از آن مصاحبه فقط..» امیر فهیمی، دیگر فعال بازار سرمایه هم در همین راستا در توییتر خود نوشت: ‌«خوبه چندماه به بهانه بازارگردان نداشتن، شستا رو باز نکردن  اما…» نوید قدوسی هم با هشتگ شستا توییت زد: «به نظرم یکی از ماژول‌های آموزش بورس باید معرفی مدیران شرکت‌های بورسی باشه تا مردم بهتر بتونن حرف، ادعا، قول و وعده و وعید اونها رو ارزیابی کنند.» یکی دیگر از کاربران توییتر مصاحبه قدیمی مدیرعامل شرکت تامین اجتماعی را بازنشر کرد و نوشت: «مدیرعامل شستا یادتونه می‌گفت ۵ تومن می‌ارزه! الان رو ۲۹۰۰ جمعش نمی‌کنه.» او با یادآوری این مصاحبه از سهامداران خواست فقط با تحلیل خودشان معاملات کنند و به مصاحبه‌های اینچنینی اعتماد نکنند. سایر کاربران بورسی فضای مجازی هم به رفتار حقوقی‌های «شستا» معترض بودند و با زبان کنایه و طنز به اتفاق دیروز بازار واکنش نشان دادند. مثلا یکی از آنان با تاکید بر اینکه شستا مقصر اصلی ریزش دیروز بازار بود نوشت: «شستا یک زمانی عالیجناب بود، ولی الان یک ‌گدای تمام عیار شده.» دیگری نیز در پاسخ به کاربری که مانند سایرین علت ریزش دیروز شاخص کل را رفتار حقوقی‌های شستا دانسته بود، نوشت: «حال کلیت بازار می‌خواد خوب بشه ولی بزرگانی مثل شستا قراره خرابش کنن!»

در این میان اما برخی فشار فروش دیروز بازار را به پذیرش شکست در انتخابات از سوی ترامپ نسبت دادند. مثلا کاربری به اسم فیروزه نوشت: « نظرم کاملا شخصی است، به نظرم دلیل فشار فروش لیدرهای امروز بازار می‌تواند کاهش دلار باشد. از طرفی هم ترامپ شکست خود را پذیرفته و صرافی ملی هم با گپ‌ منفی باز کرد. امروز کاملا هیجانی رفتار شده پس توصیه دارم مراقب سهم‌های ارزنده تون باشید.»‌

سعید اسلامی ‌بیدگلی، عضو شورای‌عالی بورس‌

کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران از مدیران عامل نهادهای مالی و مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری عضو این کانون درباره دامنه نوسان قیمت نظرسنجی کرده. ۹۰ درصد شرکت‌کنندگان بازشدن دامنه نوسان را مفید می‌دانند.

مهدی رباطی، فعال بازار سرمایه

در زمان شروع رشد بازار میانه آن و اکنون در دوره رکود تاکید کردم و مجددا تاکید می‌کنم. بازار سرمایه و بورس که تا ۵ سال قبل اهمیتش از کی‌روش کمتر بود اکنون به لطف اقتصاد بدون نفت به موضوعی مهم در عرصه سیاست‌گذاری اقتصادی تبدیل شده و یقین دارم عامل موثر در انتخابات ١۴٠٠ خواهد بود.