کتاب «دوریانی که بر سرم افتاد» نوشته «امیرمسعود سهیلی» از فیلمسازان برجسته مشهدی و صاحب رتبه‌های بین المللی در فیلم کوتاه، طی آیینی با حضور سفیر اندونزی و خانواده هنرمند سهیلی و جمعی از هنرمندان و پیشکسوتان عرصه تئاتر و سینمای خراسان رضوی در محل سالن سینمایی گلشن در برج آرمیتاژ مشهد رونمایی شد.

به گزارش «پلان نیوز» از خراسان رضوی؛ «امیرمسعود سهیلی» عصر دوشنبه در این آیین درباره کتاب خود گفت: «دوریان» میوه‌ای خاص در کشور اندونزی است که در ایران وجود ندارد، برخی این میوه را دوست دارند و برخی دیگر از آن متنفر هستند، دوریان بوی بدی دارد اما مزه‌اش خوب است و من این میوه را دوست دارم.

وی افزود: «دوریانی که بر سرم افتاد» در کشور اندونزی کنایه از خوش‌اقبالی فرد است و این کتاب که مجموعه ای از عکس‌ها و یادداشتهای من از دو سال زندگی در آن کشور و سفر به نقاط مختلف آن است، فرهنگ و سنن و آداب و رسوم آن کشور را به نمایش می‌گذارد.

وی نیت خود از نوشتن و چاپ این کتاب را نزدیک کردن فرهنگ دو کشور ایران و اندونزی ذکر کرد و گفت: شاید این دو کشور به لحاظ مسافت جغرافیایی دور از هم باشند اما اشتراکات فرهنگی زیادی دارند که به بخشی از آنها در کتابم اشاره کرده‌ام.

معرفی سهیلی به عنوان سفیر فرهنگی

در این مراسم همچنین سفیر کشور اندونزی در ایران اظهار داشت: از سهیلی می‌خواهم با این حجم از شناخت نسبت به کشور ما، دعوت ما را به عنوان سفیر فرهنگی اندونزی در ایران بپذیرد.

«رونی پراستیو یولیانتورو» گفت: کشور اندونزی آمادگی همکاری همه‌جانبه با هنرمندان ایرانی را دارد و به نظرم همین مراسم می‌تواند شروع خوبی برای آغاز این همکاری‌ها باشد.

وی افزود: کتاب «دوریانی که بر سرم افتاد» به واقع تمام واقعیت‌های کشور اندونزی را در نهایت صداقت به تصویر کشیده و این به نظرم میسر نمی‌شد مگر توسط آقای سهیلی که شناخت عمیقی نسبت به کشور ما دارند.

سفیر اندونزی اظهار داشت: انتشار یک کتاب قطعاً انتهای همکاری ما با فرهنگ ایرانی نخواهد بود، بلکه آغاز آن است و ما حتماً به زودی همکاری‌های فرهنگی دیگری آغاز خواهیم کرد.

یک کارگردان مشهدی سفیر فرهنگی اندونزی شد

هنر برنده‌ترین ابزار برای سر بریدن جهل بشریت است

یک کارگردان و فیلمساز مشهدی نیز در این آیین گفت: امان از درد مشترک بشر که همانا جهل است و امان از جهل مرکب، در این میان برنده‌ترین و تیزترین ابزار برای سر بریدن جهل، فرهنگ و هنر است.

سعید سهیلی افزود: خداوند متعال در قرآن کریم به قلم قسم یاد می کند و من هم به کاغذ، صفحه، ورق، سطر و نوشته قسم یاد می‌کنم که جهل را از بین می‌برند، چرا که ریشه بسیاری از مشکلات بشر و حتی دردها و بیماری‌های آن از جهل است، چه بسیار جنگ‌ها، نزاع‌ها، طلاق‌ها و درگیری‌های آدمیان از جهل بوده و بشر به سبب همین جهل چه بدبختی‌هایی را متحمل شده است.

وی بیان کرد: سهل‌ترین کارها می‌تواند سخت ترین کارها و سخت‌ترین کارها می‌تواند به سهل‌ترین کارها تبدیل شود مشروط بر اینکه عشق و اراده وجود داشته باشد، اراده مولود عشق است، با عشق اراده شکل می گیرد و متبلور می‌شود.

وی اظهار داشت: در جهل بشر است که اهمیت فرهنگ و هنر مشخص می‌شود، چرا که تنها ابزار مبارزه با جهل، فرهنگ است و شکل زیبای فرهنگ، هنر است، به این معنا که به هیچ وجه ‌توانید با جهل مبارزه کنید مگر اینکه ابزار هنر را در اختیار داشته باشید که می‌تواند سینما، عکاسی، نقاشی، گرافیک و دهها هنر دیگر باشد.

عکس‌ها و فیلمهای امیرمسعود غافلگیرم کرد

بازیگر فیلم «گشت ارشاد» نیز در این آیین گفت: مشغله کاریم زیاد است و از امیرمسعود دور افتاده بودم اما وقتی عکس‌ها و ویدیوهای او از اندونزی را دیدم، به شدت غافلگیر شدم و برایم بسیار جذاب بود.

«ساعد سهیلی» با بیان اینکه بخشی از سال‌های نوجوانی‌اش را در مالزی سپری کرده است، افزود: در آنجا رفقای اندونزیایی زیادی داشتم، مردم اندونزی بسیار هنرمند و مهربان هستند، وقتی سفیر اندونزی را به عنوان یک فرد سیاسی در این آیین می‌بینم که به نشانه حمایت از یک اثر فرهنگی و هنری به صورت خودجوش حضور یافته است، دلگرم می‌شوم و بیشتر به خلوص نیت و هنردوستی مردم اندونزی ایمان می‌آورم.

وی بیان کرد: سفیر اندونزی بدون هیچ بازی تبلیغاتی که بعضا از سایر سیاستمداران در رویدادهای فرهنگی و هنری می‌بینیم، در آیین رونمایی از کتابی درباره مردم اندونزی حضور یافته است و این رفتار برای من به عنوان نسل جوان سینمای ایران آموزنده است و به وجود او افتخار می‌کنم و تلاش می‌کنم از ایشان بیشتر بیاموزم.