کد خبر : 1632
تاریخ انتشار : پنجشنبه 4 فروردین 1401 - 7:31

خواندن شعرهایی از مولانا و نظامی در جشنواره لاهه هلند

خواندن شعرهایی از مولانا و نظامی در جشنواره لاهه هلند

در جشنواره بین‌المللی لاهه هلند با حضور شعرایی از جهان، شعرهایی از مولوی و نظامی خوانده شد. به گزارش پلان نیوز، جشنواره بین‌المللی شعر «لاهه» در شامگاه اول فروردین ۱۴۰۱ مصادف با نوروز و روز جهانی شعر (۲۱ مارس) در مجموعه فرهنگی «آماره» شهر لاهه (از معتبرترین مراکز همایش‌های فرهنگی کشور هلند) برگزار شد. دبیری

به گزارش پلان نیوز، جشنواره بین‌المللی شعر «لاهه» در شامگاه اول فروردین ۱۴۰۱ مصادف با نوروز و روز جهانی شعر (۲۱ مارس) در مجموعه فرهنگی «آماره» شهر لاهه (از معتبرترین مراکز همایش‌های فرهنگی کشور هلند) برگزار شد.

دبیری جشنواره بین‌المللی شعر «لاهه» را محمد الأمین الکرخی (Muhammad Amin Al-Karkhi)، شاعر و مترجم عراقی فارس‌تبار برعهده داشت. همچنین شاعرانی از کشورهای مختلف جهان در این رویداد حضور داشتند و شعرهایی از نظامی گنجوی و مولانا به زبان‌های هلندی، انگلیسی، فارسی، اسپانیایی و عربی خوانده شد.

بر اساس این گزارش، در این رویداد ادبی، زندگی و شعرهای نظامی گنجوی مورد توجه ویژه قرار گرفت؛ فاطمه اکتاش (Fatma Aktaş)، نویسنده هلندی درباره جهان‌بینی و اندیشه حکیم نظامی و جایگاه او در فرهنگ‌ ملت‌های مختلف جهان سخن گفت. در ادامه این برنامه، بیت‌هایی از شعرهای مولانا جلال‌الدین رومی نیز توسط یکی از شاعران هلندی بازخوانی شد.

محمد الأمین، شاعر عراقی فارس‌تبار و دبیر جشنواره بین‌المللی شعر «لاهه» نیز گفت: نوروز و روز جهانی شعر همزمان با هم و جوهر این مناسبت هستند که در میان ملت‌های مختلف جهان بر ارزش‌های والای انسانی تأکید می‌کنند. ما در این جشنواره افتخار می‌کنیم که یک روزنه جدید برای نوروز و شعر در لاهه، شهر صلح و عدالت برگزار کنیم.

وی همچنین بیان کرد: بزرگداشت حکیم نظامی در این دوره از جشنواره روز جهانی شعر به این جهت حائز اهمیت است که این شاعر بزرگ، عشق را محور اصلی صلح و سازش میان انسان‌ها قرار داده است. هر چند که قوانین در راستای صلح و ثبات جامعه‌ها نقش اساسی دارند؛ اما عشق پشتوانه اساسی برای رسیدن به جهانی خالی از کشت و کشتار و سلاح‌های کشتار جمعی است.

این مترجم شعرهای شاعران شناخته‌شده ایرانی در پایان سخنانش تأکید کرد: حکیم نظامی در جست‌وجوی آرمان‌شهر نبوده است، اما معتقد بود که عشق می‌تواند انسان را به جهان آرمانی برساند.

همچنین در این خبر آمده است: ۲۱ مارس برابر با اول فروردین از سال ۱۹۹۹ با هدف ترویج خواندن، نوشتن و انتشار شعر و برجسته‌کردن تنوع زبانی از طریق بیان شاعرانه، از سوی «یونسکو» به عنوان روز جهانی شعر نام‌گذاری شده است.

شاعرانی که در جشنواره بین‌المللی شعر «لاهه» حضور داشتند، عبارتند از: آرژن دونکر (Arjen Duinker) از هلند، ژوان کارلوس تاجس (Juan Carlos Tajes) از اروگوئه، پاتریکا کاردونا (Patricia Cardona) از اسپانیا، مانی فرح (Manni Farah) از سوریه، فاطمه اکتاش (Fatma Aktaş) از هلند، برونو مرسیر (Bruno Mercier) از سوئیس، آنیتا پولمان (Anita Poolman) از هلند، محمد الأمین (Mohammed Al-Amin) از هلند، کارینا مینانو (Karina Minano) از پرو، هدا دیبان (Huda Diban) از سوریه، غریب اسکندر (Ghareeb Iskander) از کشورهای عراق و انگلستان، ماریکه وور دِ ویند (Marieke voor de Wind) از هلند و یوته دِ جاگر (Youette de Jager) از هلند.