کد خبر : 483
تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 دی 1399 - 12:07

شکایت نمایندگان از رئیس جمهور حسن روحانی به دلیل نقض قانون

شکایت نمایندگان از رئیس جمهور حسن روحانی به دلیل نقض قانون

عضو هیئت رئیسه مجلس از شکایت تعدادی از نمایندگان از رئیس جمهور در قالب ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس به دلیل نقض اصل ۱۳۶ قانون اساسی و ماده ۲۰۴ آیین‌نامه داخلی مجلس خبر داد. به گزارش پلان نیوز به نقل از تسنیم حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: تعدادی

شکایت نمایندگان از رئیس جمهور به دلیل نقض قانون

عضو هیئت رئیسه مجلس از شکایت تعدادی از نمایندگان از رئیس جمهور در قالب ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس به دلیل نقض اصل ۱۳۶ قانون اساسی و ماده ۲۰۴ آیین‌نامه داخلی مجلس خبر داد.

به گزارش پلان نیوز به نقل از تسنیم حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: تعدادی از نمایندگان در قالب ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی مجلس از حجت‌الاسلام حسن روحانی به دلیل نقض اصل ۱۳۶ قانون اساسی و تبصره ۱ ماده ۲۰۴ آیین‌نامه داخلی مجلس شکایت کردند.

متن طرح شکایت نمایندگان از دولت در این باره در قالب ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی مجلس به شرح زیر است:

موارد اعلامی نقض قانون: اصل ۱۳۶ قانون اساسی و تبصره یک ماده ۲۰۴ آیین نامه داخلی

بر اساس اصل یکصد و سی و ششم(۱۳۶) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران «رئیس‌جمهور می‌تواند وزرا عزل کند و در این صورت باید برای وزیر یا وزیران جدید از مجلس رأی اعتماد بگیرد.» مطابق تبصره ۱ ماده ۲۰۴ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس رئیس‌جمهور برای اخذ رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی خود ابتدا باید رئیس‌جمهور در خصوص معرفی وزیر به مدت یک ساعت نطق نماید. بنابراین لازم و ضروری است در جلسه بررسی رأی اعتماد وزیر پیشنهادی خود در مجلس شورای اسلامی حضور یابد اما متأسفانه آقای حسن روحانی رئیس‌جمهور در دولت دوازدهم در موارد متعددی مفاد اصل مذکور و تبصره ۱ ماده ۲۰۴ قانون آیین‌نامه داخلی را نقض نموده است و با بی‌احترامی به جایگاه مجلس شورای اسلامی در جلسه بررسی رأی اعتماد وزرا به شرح زیر در مجلس شورای اسلامی حضور نیافته است؛ از جمله موارد مذکور به شرح زیر است:

۱- آقای مدرس خیابانی گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای تصدی پست وزارت صنعت، معدن و تجارت که در تاریخ ۲۲ مرداد ماه سال ۱۳۹۹ جلسه بررسی رأی اعتماد ایشان برگزار شده و رئیس‌جمهور در این جلسه حاضر نشد.

۲-آقای رزم‌حسینی گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای تصدی پست وزارت صنعت معدن و تجارت که در مورخ ۸مهرماه سال ۱۳۹۹ جلسه بررسی رأی اعتماد ایشان برگزار شده و رئیس‌جمهور در این جلسه حاضر نشد.

لازم به ذکر است با توجه به حکم اصل ۱۳۶ قانون اساسی و مفهوم مخالف تبصره ۱ ماده ۲۰۴ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس رئیس‌جمهور موظف است در جلسات رأی اعتماد گزینه‌های پیشنهادی وزارت شرکت کند و عدم حضور ایشان در مجلس در خصوص موارد فوق الذکر نقض قانون محسوب می‌شود. با توجه به مطالب فوق الذکر مطابق ماده ۲۳۴ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس تقاضای بررسی نقض قانون توسط ایشان و معرفی وی به مقامات صالحه قضایی را دارد.

به گزارش تسنیم، در تبصره یک ماده ۲۰۴ آیین‌نامه داخلی مجلس آمده است: «در موارد معرفى یک یا چند وزیر (کمتر از نصف مجموع وزرا) پس از نطق اولیه رئیس‌جمهور به مدت یک ¬ساعت بدون بحث در کلیات برنامه‏‌ها و ترکیب هیأت‏ وزیران تنها در مورد برنامه‏‌ها و صلاحیت وزیران پیشنهادى به‌ترتیب فوق‏الذکر اقدام خواهد شد».