در جشنواره ترایبکا؛ اسپیلبرگ در پنجاهمین سالگرد فعالیت سینماییاش با «شوگرلند اکسپرس»
در این مراسم پیش از شروع پرسش و پاسخ، پیامی از گلدی هاون بازیگر «شوگرلند اکسپرس» روی صفحه نمایش داده شد که از اسپیلبرگ تشکر کرد و از تجربه بازی در این فیلم به عنوان لحظهای مهم در زندگی حرفهای خود و او یاد کرد.
این فیلم سال ۱۹۷۴ اکران شد، درست یک سال قبل از «آروارهها» و با وجود نقدهای خوب در گیشه موفق نبود و یونیورسال پس از ۲ هفته آن را از پرده پایین آورد.
اسپیلبرگ ۷۷ ساله در جمع تماشاگرانی که در این مراسم گرد آمده بودند، گفت: شما اولین مخاطبانی هستید که در ۵۰ سال اخیر «شوگرلند اکسپرس» را روی پرده میبینند.
فیلمساز برنده ۳ جایزه اسکار گفت پس از خواندن مقالهای با عنوان «بانی و کلاید روز مدرن» در روزنامه محلی لسآنجلس به فکر ساخت چنین فیلمی افتاد. اسپیلبرگ گفت: این داستان واقعی زوجی در تگزاس بود که برای بازگرداندن بچهشان از مرکز بهزیستی کودکان، موجب شدند تا تعقیب و گریزی پلیسی شکل بگیرد.
یونیورسال با فیلمنامه موافقت کرد اما حاضر نبود هزینه ساخت فیلم را بدون نام ستاره بزرگی تامین کند. اسپیلبرگ گفت: فیلم بدون گلدی ساخته نمیشد. عنصری در شخصیت فیلم وجود داشت که من را یاد سادگی قلب گلدی میانداخت.
با این حال، بقیه گروه را اسپیلبرگ و مدیر بازیگرانش خیلی متفاوت با انتخاب هالیوود چیدند. به گفته وی بازیگر نقش گروگان واقعاً پیرمردی بود که از مشتریان یک بار انتخاب شد.
«شوگرلند اکسپرس» همچنین آغاز همکاری دیرپا و متفاوت این کارگردان با آهنگساز جان ویلیامز بود و این ۲ در «آروارهها»، «مهاجمان صندوق گمشده»، «ای تی»، «پارک ژوراسیک»، «فهرست شیندلر» و چندین فیلم دیگر با هم کار کردند. اسپیلبرگ در این باره گفت: بسیار طرفدار موسیقیهای جان بودم و از بچگی آلبومهای موسیقی فیلم او را جمع میکردم.
وی در ادامه گفت: وقتی ساخت «شوگرلند» به یک واقعیت بدل شد یکی از اولین افرادی که با آنها ارتباط برقرار کردم جان بود. ما همدیگر را دیدیم و ناهار خوردیم و این آغاز رابطه بود … این پنجاه و یکمین سالی است که با هم کار میکنیم.
کار ساخت «شوگرلند اکسپرس» با ریچارد زانوک و دیوید براون به عنوان تهیه کننده موجب شد تا این همکاری برای ساخت «آروارهها» هم ادامه پیدا کند.
در طول یک سال، زمانی که «آروارهها» به پرده سینماها رسید، همه نام اسپیلبرگ را میدانستند و از آن پس او گزینه دوم هیچکس برای کارگردانی فیلمی درباره یک کوسه، چند دایناسور یا هر نوع بیگانه فضا نبود. پیش از آن این کارگردان فیلم سینمایی «دوئل» را هم ساخته بود که یک تله فیلم بلند اکشن بود.