کد خبر : 1543
تاریخ انتشار : جمعه 15 بهمن 1400 - 11:39

گفت‌وگو با رئیس سازمان سینمایی درباره “باندبازی در سینمای ایران” و انتقاد از “عملکرد هیأت انتخاب” جشنواره چهلم فیلم فجر

گفت‌وگو با رئیس سازمان سینمایی درباره “باندبازی در سینمای ایران” و انتقاد از “عملکرد هیأت انتخاب” جشنواره چهلم فیلم فجر

پلان نیوز _ محمد خزاعی با اشاره به هجمه‌هایی که علیهِ هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر وجود دارد، گفت: این موضوعات هر ساله در جشنواره فجر عنوان می‌شود و هر سال درباره فیلم‌هایی که به جشنواره آمده‌اند یا نیامده‌اند قضاوت می‌کنند. به گزارش پلان نیوز به نقل از  خبرگزاری تسنیم، یکی از نکاتی که در

پلان نیوز _ محمد خزاعی با اشاره به هجمه‌هایی که علیهِ هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر وجود دارد، گفت: این موضوعات هر ساله در جشنواره فجر عنوان می‌شود و هر سال درباره فیلم‌هایی که به جشنواره آمده‌اند یا نیامده‌اند قضاوت می‌کنند.

به گزارش پلان نیوز به نقل از  خبرگزاری تسنیم، یکی از نکاتی که در سینمایِ ایران، هنرمندان کاربلد را رنج می‌دهد موضوع باندبازی، گروه‌بازی و رفتارِ‌ اسپانسرگونه تهیه‌کنندگان با بازیگران است. محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی که در چهارمین روز از جشنواره فیلم فجر به برجِ میلاد آمد این مطالبه و نوعیِ گلایه را از او پیگیر شدیم که آیا باندبازی در سینمای ایران وجود دارد و اگر وجود دارد قرار است سازمان سینماییِ او چه بسترهایی را فراهم کند تا با این تبعیض‌ها مقابله شود.

خزاعی در این باره به خبرنگار تسنیم  گفت: در سینمای ایران تهیه‌کننده‌ها و کارگردانان تصمیم‌گیرنده در حوزه تولیدند؛ اینکه می‌گویند باندهایی هستند برای انتخاب بازیگران، طبیعتاً نمی‌توانم بگویم که این اتفاق می‌افتد چون باید سلیقه کارگردان و تهیه‌کننده باشد. نقش همخوانی داشته باشد با کاراکتری که انتخاب شده است. البته برخی از بازیگران هستند که توانِ جذب محدود اسپانسر در سینمای ایران را دارند اما نمی‌توان گفت که تمام سینمای ایران درگیر این جریان است.

او تأکید کرد: خیلی از تهیه‌کننده‌های خوب ما دنبال بازیگران خوب‌اند، فارغ از این می‌خواهند که فیلم‌شان در وجهه هنری و اقتصاد موفق باشد و برای همین می‌خواهند دست پیدا کنند به بازیگران خوب، تا دیده بشوند. پس نمی‌توان گفت که ملاک اصلی اینها پول و یا سرمایه باشد. در مواردی هم پیش می‌آید که بازیگر توان جذب پول و سرمایه دارد و بر اساس آن یا سرمایه‌گذار یکی از ملاک‌هایش این است که فلان بازیگر باید در فیلمش بازی کند تا بتوانم روی فیلم سرمایه‌گذاری کنم.

رئیس سازمان سینمایی خاطرنشان کرد: البته این موضوع اختصاص به سینمای ایران ندارد بلکه در تمام دنیا همین‌گونه است، وقتی سرمایه‌گذار تصمیم می‌گیرد با بازیگری کار کند فارغ از همه مسائل او را انتخاب می‌کنند.

خزاعی باندبازی را با اشاره به تعاملات تهیه‌کننده و بازیگر رد کرد و این بحث را سازماندهی شده و عمیق ندانست و در ادامه این گفت‌وگو به این نکته اشاره کرد: این بحث خیلی عمیق و سازماندهی شده نیست که گروهی یا باندی در سینمای ایران وجود دارند برای اینکه کدام بازیگر برای چه نقشی انتخاب شود و غیر واقعی است. بیشتر تعاملات است که بازیگران را انتخاب می‌کند. به معنایی که در فیلم‌های قبلی با هم کار کرده‌اند و دوست داریم در فیلم جدید هم با هم بازی کنیم. خود این روابط و جریان هنرآفرینی بازیگر و کاراکتر باعث می‌شود که دعوت به کار شود.

او سپس در خصوص اینکه حضور چند فیلم در جشنواره امسال باعثِ انتقاد برخی از اهالی رسانه شده که هیئت انتخاب باید بابتِ حضور این دو یا سه فیلم عذرخواهی کنند، گفت: هیأت انتخاب تمام فیلم‌ها را دیده و قضاوت کرده است از بین اینها به این نتیجه رسیده که چه فیلم‌هایی انتخاب شود. در چه موقعیتی این فیلم‌ها را دیده‌اند آیا این فیلم‌ها کامل بوده یا خیر و این دست مباحث، موضوعی است که هر ساله در جشنواره فیلم فجر عنوان می‌شود. هر سال درباره فیلم‌هایی که به جشنواره نیامده‌اند قضاوت می‌کنیم دلیلی هم نمی‌شود، آثاری که به جشنواره نیامده‌اند کارهای بدی باشند نه کارهای خوبی هم هست که به دلایلی حضور پیدا نکرده‌اند.

رئیس سازمان سینمایی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری درباره ایجاد تنوع ژانرها و حمایت از فیلمسازان برای ساخت ژانرها و گونه‌هایی که جایشان در سینمای ایران خالی است چه برنامه‌ای دارند، افزود: توجه به تنوع ژانرها کاملاً محسوس است کمدی، هنر و تجربه، اجتماعی، اکشن و… قرار نیست که سینمای ایران فقط ژانر اجتماعی باشد. باید مردم براساس ذائقه‌های خودشان بتوانند فیلم خودشان را انتخاب کنند و فیلم برای آنها تولید کرده باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم که هیأت انتخاب در حال جهت‌دهی و الگودهی است تا افرادی که سال‌های قبل نگران بودند فیلم کمدی بسازیم یا اگر غیر اجتماعی و یا در فضای انقلاب باشد در جشنواره فیلم فجر حضور نخواهد داشت می‌توانند برای سال بعد با خیال راحت حضور داشته باشند. این نویدی است که می‌توانیم به فیلمسازان‌مان داشته باشیم و از آنها حمایت خواهیم کرد.