کد خبر : 243
تاریخ انتشار : چهارشنبه 12 آذر 1399 - 7:26

کنگره ملی «ادبیات پایداری و شعر دفاع مقدس» برگزار می‌شود

کنگره ملی «ادبیات پایداری و شعر دفاع مقدس» برگزار می‌شود

گروه استان‌ها- رئیس سازمان نشر ادبیات و تاریخ دفاع مقدس کشور گفت: فراخوان کنگره ملی ادبیات پایداری و شعر دفاع مقدس انجام شده و در صورت دریافت آثار تا پایان امسال برگزار می‌شود. به گزارش پلان نیوز از رشت ، سرهنگ پاسدار عباس بایرامی اظهار داشت: از شهریور امسال که رهبر معظم انقلاب در بیانات

گروه استان‌ها- رئیس سازمان نشر ادبیات و تاریخ دفاع مقدس کشور گفت: فراخوان کنگره ملی ادبیات پایداری و شعر دفاع مقدس انجام شده و در صورت دریافت آثار تا پایان امسال برگزار می‌شود.

به گزارش پلان نیوز از رشت ، سرهنگ پاسدار عباس بایرامی اظهار داشت: از شهریور امسال که رهبر معظم انقلاب در بیانات نورانی خود مسیر راه را مجدداً به ما یادآوری کرده و بخش زیادی از مسیر را برای ما روشن کردند ما مبنا را خصوصاً در سازمان نشر ادبیات و تاریخ دفاع مقدس بر اساس این بیانات نورانی قرار دادیم.

رئیس سازمان نشر ادبیات و تاریخ دفاع مقدس افزود: بیانات رهبر معظم انقلاب در چند بخش بود اولاً اینکه باید ادبیات حوزه دفاع مقدس را تقویت کرده و موضوع دیگر این بود که ادبیات دفاع مقدس بشارتی است و در آن ناامیدی وجود ندارد؛ نویسندگان و ناقل ما باید به سمت سوژه‌هایی بروند که روح حماسه، امید و نشاط را از درون دفاع مقدس به جامعه تزریق کنند.

بایرامی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در این بیانات، هوشمندانه این مسئله را عنوان کردند که همه جنگ‌ها تالماتی مانند کشتن، کشته شدن، غارت و خرابی در خود دارد اما دفاع ما در کنار همه این تالماتی که داشت بشارتش این بود که ملت ایران را در جهان سربلند کرد پس ما باید این ادبیات را بشارتی عنوان کنیم.

وی عنوان کرد: ایشان در بخش دیگر بیانات خود فرمودند که همه نقاط دفاع مقدس سرچشمه است و می‌توان از ادبیات دفاع مقدس موضوعات مختلفی استخراج کرد و نویسندگان باید در این زمینه متن‌های قوی تولید کنند؛ این متن‌ها باید باشند تا از دل آن‌ها موضوعات دیگر در زمینه کار سینما، کار تئاتر و دیگر رسانه‌ها برداشته شود.

رئیس سازمان نشر ادبیات و تاریخ دفاع مقدس کشور اظهار داشت: در جهت اجرایی‌کردن بیانات رهبر معظم انقلاب محققان و نویسندگان خوب دفاع مقدس دور هم جمع شدند تا چارچوبی را برای این بحث معین کند که البته در ابتدای این راه هستیم و شیوع بیماری کرونا نیز ما را متوقف نکرده است.

بایرامی گفت: امسال جشنواره‌هایی که تحت عنوان معرفی کتاب دفاع مقدس در سال‌های گذشته نیز برگزار می‌شد به‌دلیل شیوع کرونا در فضای مجازی با حضور سردار کارگر ریاست بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، دکتر حداد عادل و تعداد زیادی از نویسندگان به‌صورت آنلاین و ویدیو کنفرانس با همه ادارات کل در استان‌ها برگزار شد.

وی ابراز داشت: به‌دلیل شیوع بیماری کرونا بسیاری از عملکردهای خود را به‌سمت فضای مجازی هدایت کردیم از جمله کارهایی که در این حوزه انجام شد و بخش دیگری از آن نیز در حال انجام است رونمایی حجم وسیع از برنامه‌های خاطره‌گویی و برنامه‌های این‌چنینی مربوط به سازمان نشر ادبیات و تاریخ دفاع مقدس کشور است.

رئیس سازمان نشر ادبیات و تاریخ دفاع مقدس کشور عنوان کرد: در حال حاضر اجرای دو کنگره و یک جشنواره را در پیش داریم که اگر پاسخ مناسب به فراخوان‌ها داده شود بنا داریم تا پایان سال این دو کنگره و جشنواره را برگزار کنیم؛ از همه اهالی شعر و ادب دعوت می‌کنیم تا اگر آثار خوبی دارند حتماً به ادارات کل استان‌ها تحویل داده و یا به سایت سازمان در فضای مجازی مراجعه کنند.

وی گفت: کنگره شعر فارسی را در پیش داریم و فراخوان آن را انجام دادیم و موضوع دیگری که به‌دنبال آن هستیم برگزاری کنگره ملی ادبیات پایداری به میزبانی استان کرمان در دانشگاه شهید باهنر است و اگر در این زمینه مقالات خوبی به دست ما برسد تا پایان سال این کنگره را برگزار می‌کنیم؛ جشنواره داستان‌های کوتاه به میزبانی استان مازندران برگزار می‌شود در این زمینه نیز اگر به فراخوان‌ها پاسخ مطلوبی داده شود تا پایان سال نسبت به برگزاری آن اقدام می‌کنیم.