کد خبر : 1606
تاریخ انتشار : دوشنبه 16 اسفند 1400 - 11:56

واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به اعتراض داریوش مهرجویی تمام‌قد در کنار مهرجویی و فیلمسازان خسته از سانسور و توقیف هستیم

واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به اعتراض داریوش مهرجویی تمام‌قد در کنار مهرجویی و فیلمسازان خسته از سانسور و توقیف هستیم

شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران در بیانیه‌ای در واکنش به ویدئوی اعتراضی داریوش مهرجویی خطاب به متولیان سینمای ایران، اعلام کرد تمام‌قد در کنار مهرجویی و همه سینماگران خسته از سانسور و توقیف ایستاده است. به گزارش پلان نیوز، شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران درمورد اعتراض داریوش مهرجویی به کنار گذاشته شدن «لامینور» از اکران

تمام‌قد در کنار مهرجویی و فیلمسازان خسته از سانسور و توقیف هستیم

شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران در بیانیه‌ای در واکنش به ویدئوی اعتراضی داریوش مهرجویی خطاب به متولیان سینمای ایران، اعلام کرد تمام‌قد در کنار مهرجویی و همه سینماگران خسته از سانسور و توقیف ایستاده است.

به گزارش پلان نیوز، شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران درمورد اعتراض داریوش مهرجویی به کنار گذاشته شدن «لامینور» از اکران نوروز ۱۴۰۱ به بهانه منقضی شدن پروانه نمایش آن، بیانیه داد.

متن بیانیه این کانون به شرح زیر است:

«فیلم دو دقیقه‌ای سخنان آقای داریوش مهرجویی تلخ‌ترین فیلم کوتاه تاریخ سینمای ایران است. شرم باد که استاد بی‌بدیل و فخر سینمای ایران در هشتاد و دو سالگی چنین آشفته‌حال شدند.

زمانی که فیلم «گاو» استاد مهرجویی پایه‌های موج‌ نوی سینمای ایران را بنیان نهاد و سال‌ها بعد همین فیلم از نجات‌دهنده‌های حیات سینمای بعد از انقلاب شد، سانسورچیان تندرو و تازه به میز رسیده کجا بودند؟ آیا آن‌ها می‌دانند هویت و اعتبار این‌ سینما از بزرگانی چون داریوش مهرجویی و این نسل تکرارنشدنی است. اگر با دیدن این فیلم دو دقیقه‌ای همه مدیران فرهنگی استعفاء دهند یا هر هفت فیلم‌ اکران نوروزی انصراف دهند، اصلا نباید تعجب کرد.

استاد مهرجویی در دو دقیقه بغض فروخورده سینمای ایران را شکست و یک‌تنه صدای تمامی جامعه سینمای ایران شد، سینمایی که دهه‌هاست زیر فشار سانسور و توقیف و حالا بازبینی مجدد و بی‌اعتبار ساختن پروانه‌های صادرشده توسط مخالفین تندرو سینما، در حال از بین رفتن است.

کانون کارگردانان سینمای ایران از آقای خزاعی ریاست محترم سازمان سینمایی که پیگیر حل این مشکل است، می‌خواهد قبل از اقدام استاد مهرجویی به تحصن در وزارت ارشاد، پروانه نمایش فیلم سینمایی «لامینور» را تمدید کرده و بدعتِ بازبینی مجدد دیگر فیلم‌های سینمایی دارای پروانه نمایش را نیز پایان دهند. کانون کارگردانان سینمای ایران تمام‌قد در کنار استاد مهرجویی و همه سینماگران خسته از سانسور و توقیف ایستاده است.»