کد خبر : 2384
تاریخ انتشار : جمعه 28 بهمن 1401 - 6:32

رقابت یک کارگردان با خودش در گیشه سینما

رقابت یک کارگردان با خودش در گیشه سینما

پلان نیوز نوشت: گیشه سینمای ایران در حالی به استقبال آخرین ماه سال و تدارک اکران نوروزی می‌رود که فروش امسالش به ۳۸۲ میلیارد تومان رسیده و احتمالا یک کارگردان با دو فیلم به صدر جدول پرفروش‌ها می‌رسد. حدود یک هفته از پایان جشنواره چهل‌ویکم فیلم فجر گذشته و طبق روال هر سال کم‌کم برنامه‌ریزی‌ها

پلان نیوز نوشت: گیشه سینمای ایران در حالی به استقبال آخرین ماه سال و تدارک اکران نوروزی می‌رود که فروش امسالش به ۳۸۲ میلیارد تومان رسیده و احتمالا یک کارگردان با دو فیلم به صدر جدول پرفروش‌ها می‌رسد.

حدود یک هفته از پایان جشنواره چهل‌ویکم فیلم فجر گذشته و طبق روال هر سال کم‌کم برنامه‌ریزی‌ها برای اکران نوروز آغاز می‌شود. البته نوروز امسال یک تفاوت مهم باهر سال دارد که آن هم تلاقی با ماه مبارک رمضان است و ویژگی‌های خاص اکران در نوروز و ماه رمضان احتمالا تدارک و ترکیب ویژه‌ای را برای نمایش می‌طلبد.

با این حال در این روزها چند فیلم که در ماه‌های گذشته به چرخه اکران اضافه شدند، همچنان روی پرده هستند و برخی از آن‌ها طبق وعده‌ای که پیش‌تر گرفته‌اند قرار است در نوروز هم میزبان مخاطبان خود در سینما باشند.

این فیلم‌ها در حالی به اکران خود ادامه خواهند داد که یکی از آن‌ها سومین فیلم پرفروش سال است و اگر در روزهای پیش‌رو مخاطب بیشتری را بتواند جذب کند ممکن است رقابت پایان سال برای پرفروش‌ترین فیلم ۱۴۰۱، بین دو فیلم از یک کارگردان باشد؛ یعنی «انفرادی» و «بخارست» که هر دو به کارگردانی مسعود اطیابی ساخته شده‌اند.

در حال حاضر فیلم‌های «انفرادی»، «سگ بند» و «بخارست» به ترتیب با فروش حدودی۷۶ میلیارد تومان، ۴۲ میلیارد تومان و ۳۴ میلیارد تومان سه فیلم پرفروش‌ سال هستند. آمار فروش دیگر فیلم‌های روی پرده نیز طبق آمار درج شده در سامانه مدیریت فروش و اکران سینما (سمفا) تا بامداد جمعه ۲۸ بهمن‌ماه به شرح زیر است:

«بخارست» به کارگردانی مسعود اطیابی: یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر تماشاگر و ۳۴ میلیارد و ۶۰۴ میلیون تومان فروش

«پسر دلفینی» به کارگردانی محمد خیراندیش: ۸۷۰ هزار نفر تماشاگر و ۲۲ میلیارد و ۳۱۵ میلیون تومان فروش

«لوپتو» به کارگردانی عباس عسگری: ۷۱۲ هزار نفر تماشاگر و ۱۶ میلیارد و ۸۸۰ میلیون تومان فروش

«ملاقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس: ۳۶۱ هزار و ۵۰۰ نفر تماشاگر و ۱۲ میلیارد و ۱۱۰ میلیون تومان فروش

«چپ راست» به کارگردانی حامد محمدی: ۲۵۰ هزار و ۵۷۰ نفر تماشاگر و هشت میلیارد تومان فروش

«بام بالا» به کارگردانی جمال سیدحاتمی: ۱۷۲ هزار و ۶۵۰ نفر تماشاگر و چهار میلیارد و ۱۰۶ میلیون تومان فروش

«جزیره فضایی» به کارگردانی جواد هاشمی: ۱۱۹ هزار و ۵۸۰ نفر تماشاگر و سه میلیارد و ۲۷۶ میلیون تومان فروش

«پالتو شتری» به کارگردانی مهدی علی‌میرزای: ۳۵ هزار و ۶۰۰ نفر تماشاگر و یک میلیارد و ۱۰۳ میلیون تومان فروش

جدیدترین آمار فروش سینماهای کشور در سال ۱۴۰۱ با تعداد مخاطب ۱۲ میلیون و ۴۷۵ نفر و فروش کلی ۳۸۲ میلیارد و ۳۸۶ میلیون تومان ثبت شده است.