جشنواره بوسان به عنوان یکی از جشنواره‌های اصلی آسیایی شناخته می‌شود. این جشنواره بارها میزبان فیلم‌های ایرانی بوده است که می‌توان به فیلم‌های مجید مجیدی و رضا میرکریمی به عنوان پرافتخارترین‌های آنها اشاره کرد.

اما امسال فیلم‌های ایرانی بار دیگر در این جشنواره حضور داشتند که می‌توان به فیلم‌های «دِرب» (با عنوان جهانی «بوی باد») ساخته هادی محقق و «زندگی و زندگی» جدیدترین اثر علی قوی‌تن اشاره کرد.

هادی محقق که سال گذشته در چهلمین جشنواره فیلم فجر، توانست جایزه ویژه هیأت داوران را بدست آورد، در این جشنواره به عنوان فیلم افتتاحیه حضور داشت.

محقق در نشست خبری فیلمش با اشاره به محتوا و موضوع فیلمش بیان کرد: من به انسانیت ایمان دارم. بر اساس تجربه‌ام، افرادی که بدون هیچ انتظاری می بخشند، بیشتر و بیشتر دریافت می‌کنند.

این کارگردان ایرانی درباره مناظر کوهستانی که به زیبایی در این فیلم به تصویر کشیده شده است، روستایی که در جنوب غربی ایران واقع است و محقق در آن بزرگ شده است، چنین اشاره کرد: این اثر زیبایی های طبیعت را برجسته می کند، اما در عین حال به رنج و درد موجود در طبیعت نیز اشاره دارد، زیرا مردمی که در آنجا زندگی کرده اند از نظر تاریخی مشکلات زیادی داشته اند.

فیلم قوی‌تن نیز در بخش رقابتی جشنواره بوسان حضور دارد و اولین نمایش جهانی این اثر سینمایی روز گذشته هشت اکتبر برابر با ۱۶ مهر در سالن سینما سیتی به نمایش در آمد و امروز نهم اکتبر برابر با ۱۷ مهرماه در سالن بوسان سینما روی پرده می‌رود.

همچنین قرار است ۱۲ اکتبر برابر با ۲۰ مهر ۱۴۰۱ در سالن بوسان سینما سنتر با حضور خبرنگاران و سینماگران مهمان از کشورهای مختلف دنیا اکران شود و پس از نمایش فیلم، قوی‌تن در نشست خبری «زندگی و زندگی» برای صحبت درباره تازه‌ترین اثر خود حاضر می‌شود.

قوی‌تن که به دلیل برخی مشکلات تمایل به حضور در این جشنواره را نداشت، اما با پیگیری مسئولان جشنواره بوسان و با چهار روز تأخیر راهی کره جنوبی شد. فیلم سینمایی «زندگی و زندگی» تولید سال ۱۴۰۰ است و این اولین حضور جهانی فیلم جدید قوی‌تن محسوب می‌شود که در بخش رقابتی جیسوک جشنواره بوسان به رقابت با آثاری از کشورهای دیگر می‌پردازد.

«دِرب» و «زندگی و زندگی» در جشنواره فیلم بوسان

از نکات مهم دیگر این جشنواره بخش‌های گوناگون آن است که یکی از آنها بخش جوایز محتوای آسیایی است. بخشی که شب گذشته به کار خود پایان داد و جوایز خود را معرفی کرد.

جایزه اصلی این بخش به سریال «وکیل خارق‌العاده وو» محصول کمپانی کره‌ای آستوری، با عنوان «جایزه بهترین محتوا» رسید. پارک یون بین، بازیگر اصلی این سریال نیز، جایزه بهترین بازیگر زن را کسب کرد.

این مراسم در فضای باز سالن سینما در مرکز سینمایی بوسان، در حاشیه جشنواره بین المللی فیلم بوسان برگزار شد. در این مراسم، بهترین های آسیا در بخش های تلویزیون و ویدیوی خانگی و محتوای آنلاین در ۱۲ شاخه معرفی شدند.

برندگان این بخش با رأی آکادمی ACA، متشکل از برگزیدگان قبلی این آکادمی و متخصصان صنعت سرگرمی تعیین شدند.