به گزارش پلان نیوز ، عصر امروز یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه اولین جشن بزرگ کارگردانان سینمای ایران به دبیری مصطفی کیایی و به همت کانون کارگردانان سینمای ایران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که اجرای آن را منصور ضابطیان برعهده داشت، مصطفی کیایی دبیر این دوره از جشن گفت: خوشحالیم بعد از گذشت ۲ سال گردهمایی کانون کارگردانان را داشته باشیم که البته این دوره با تفاوت‌هایی برگزار می‌شود که شامل داوری آثار اکران شده طی ۲ سال گذشته در سینما در بخش کارگردانی است. فراموش نکنیم که سینمای ایران این روزها نیازمند همبستگی دوباره است.

در ادامه قطعه‌ای از موسیقی فیلم «کندو» نواخته شد.

محسن امیریوسفی رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران نیز بیان کرد: طبق سنت جشن‌های قبلی تقدیر از کارگردانان قدیمی در این جشن نیز صورت می‌گیرد. داوری‌ها از بین فیلم‌های ۲ سال گذشته اکران شده‌اند صورت گرفته اما کارگردانان بزرگی هم بودند که موفق نشدند فیلم‌هایشان را اکران کنند. امیدواریم شرایط فیلمسازی و اکران در کشور فراهم شود، به گونه‌ای که بسیاری از کارگردانان جوان نیازی به تهیه کننده ندارند و خود می‌توانند تهیه‌کننده شوند اما به دلیل قوانین موجود مجبور به استفاده از تهیه‌کنندگان سوری باشند. امیدوارم رئیس سازمان سینمایی نیز با همکاری خانه سینما شرایط تولید و معیشت را در سینما فراهم کنند.

در ادامه احمد امینی درباره کتاب «سی سال کانون کارگردانان سینمای ایران» نوشته احمد طالبی‌نژاد بیان کرد: یکی از مهمترین کمبودهای ما در این کانون نبود یک سند مکتوب درباره کانون و فعالیت‌های آن بود که باعث نگارش این کتاب شد، کتابی که نگارش آن نزدیک به ۲ سال طول کشید.

در ادامه مراسم از دکتر پیام طبرسی متخصص بیماری‌های عفونی که در دوره کرونا همراه سینماگران بود، تقدیر شد.

منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما نیز بیان کرد: یقین داشته باشیم سینمای ایران در حوزه فرهنگ و هنر ایران خواهد درخشید که دلایل این درخشش وجود افراد خلاق در سینما و هنر است. یکی از نگرانی‌های این روزهای ما رواج جنسی از بی‌اخلاقی است و برای اینکه بتوانیم به روش‌های اخلاقی پایبند باشیم باید با یکدیگر گفتگو کنیم.

تجلیل از سه کارگردان زن

در ادامه مراسم، از سه نفر از کارگردانان زن سینمای ایران تقدیر به عمل آمد که در این بخش ابتدا آیدا پناهنده تقدیر شد، برای تقدیر از این کارگردان هوتن شکیبا روی صحنه آمد و گفت برخی از کارگردانان زن کاری کرده‌اند که فرق بین کارگردان‌های خانم و آقا را فراموش کنیم و من امیدوارم بازهم فرصت همکاری با وی را داشته باشم.

پناهنده نیز بیان کرد: از نظر خودم شایسته این تقدیر نیستم اما برای آن از شما تشکر می‌کنم.

دومین بانوی کارگردانی که در این شب تقدیر شد، نیکی کریمی بود که برای اکران فیلم «آتابای» در لندن به سر می‌برد و طی پیام ویدیویی از کانون کارگردانان تشکر کرد.

منیژه حکمت سومین کارگردانی بود که در این شب تقدیر شد. برای تقدیر از این هنرمند، پوریا عالمی روی صحنه آمد و گفت: خانم حکمت چیزی نیست جز یک رودخانه پرتلاطم و دغدغه مند که اهل آسایش نیست و همیشه در تلاش است. امیدوارم دغدغه‌های های وی با فیلم‌هایش در سینمای ایران دیده شود.

منیژه حکمت بیان کرد: یادمان باشد ما متعهد به هنر سینما جامعه و مردم هستیم و امیدوارم نلغزیم در میان پول‌های کثیف نشویم. ما در روزگار خوبی نیستیم و بسیاری از کارگردانان جوان و کارگردانان بزرگ سینمای ایران فیلم نساخته‌اند.

در ادامه مراسم ابوالحسن داوودی بیانیه هیات داوران این دوره از جشن را قرائت کرد، در بخشی از این بیانیه تاکید شد که امیدواریم داوری به گونه‌ای باشد که از سال آینده امکان داوری آثاری که فرصت اکران به دلایل مختلف پیدا نکرده‌اند، فراهم شود.

بهترین کارگردان شبکه نمایش خانگی؛ تینا پاکروان برای «خاتون»

در ادامه مراسم جوایز بخش بهترین کارگردان نمایش خانگی اعلام شد. محمدمهدی عسگرپور برای اهدای جایزه این بخش روی صحنه آمد و بیان کرد: خوشحالم این بخش به جشن اضافه شده است.
برنده بهترین کارگردانی بهترین سریال شبکه نمایش خانگی تینا پاکروان برای سریال «خاتون» شد. وی بعد از دریافت این تندیس گفت: خوشحالم در اولین جشن کارگردانان چنین جایزه‌ای را از کانون کارگردانان دریافت می‌کنم.

بهترین کارگردان فیلم اول؛ بهمن و بهرام ارک برای «پوست»

جایزه بخش بهترین کارگردان فیلم اول، توسط علیرضا داوود نژاد اهدا شد، این جایزه به بهمن و بهرام ارک برای فیلم «پوست» تقدیم شد.

بهترین کارگردان؛ اصغر فرهادی برای «قهرمان»

جایزه بهترین کارگردان فیلم سینمایی توسط حمید نعمت اله به اصغر فرهادی برای فیلم «قهرمان» اهدا شد که توسط محسن تنابنده این جایزه دریافت شد.

فرهادی در تماس تصویری گفت: به همه دوستانی که در این جشن فیلم داشته‌اند تبریک می‌گویم و از همه کسانی که باعث علاقه‌مندی ما به سینما شد، کسانی که سنگ بنای سینمای ایران هستند، کسانی که سال‌هاست کار نکرده‌اند اما می‌خواهند کار کنند تشکر می‌کنم. به نمایندگی از کارگردانان تاثیرگذار سینمایی از پرویز کیمیایی، علیرضا داوودنژاد با فیلم مهم و تاثیرگذار نیاز، کیومرث پوراحمد که فیلم‌های دلی و ساده برای کودکان و نوجوانان ساخته است، نام می‌برم.

وی افزود: در حال حاضر مشغول انجام پروژه‌ای در خارج از ایران هستم برای همین نتوانستم در بین شما حضور داشته باشم.

محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در پایان این مراسم گفت: آمدم شنونده صحبت‌های شما باشم، خوشحالم بعد از ۲ سال شرایط برگزاری این جشن فراهم شده تا فرصتی برای گفتگو فراهم شود تا اتفاقات خوبی رخ دهد. به برگزیدگان امشب از سوی بنیاد فارابی جوایزی اهدا می‌شود.

ابوالحسن داودی، علیرضا داودنژاد، همایون اسعدیان، احمد امینی، منوچهر شاهسواری، محسن امیریوسفی، علی شاه‌حاتمی، محمد احمدی، قربان محمدپور، محمد حمزه‌ای، شفیع آقامحمدیان، وحید موساییان، فاطمه معتمدآریا، سیروس الوند، مازیار میری، پانته‌آ پناهی‌ها، کاوه مظاهری، هوتن شکیبا، تینا پاکروان، محمد متوسلانی، آیدا پناهنده، شهرام شاه حسینی، کیارش اسدی‌زاده، مجید برزگر، محمد مهدی عسگرپور از جمله سینماگران حاضر در مراسم بودند.