کد خبر : 2514
تاریخ انتشار : جمعه 22 اردیبهشت 1402 - 7:10

استراتژی تعامل سینمای ایران با جهان|شاه‌راه همکاری سینمای ایران و چین تولید مشترک است

استراتژی تعامل سینمای ایران با جهان|شاه‌راه همکاری سینمای ایران و چین تولید مشترک است

رائد فریدزاده در حاشیه برگزاری سومین هفته فیلم چین در بنیاد سینمایی فارابی از اهمیت حضور بخش خصوصی برای کسب بازارهای سینمایی بین‌المللی گفته و از انتخاب فیلم «پسران دریا» برای نمایش در دوره جدید هفته فیلم ایران در چین خبر داد. به گزارش پلان نیوز،  هفته سینمای چین در ایران با حضور سفیر این

رائد فریدزاده در حاشیه برگزاری سومین هفته فیلم چین در بنیاد سینمایی فارابی از اهمیت حضور بخش خصوصی برای کسب بازارهای سینمایی بین‌المللی گفته و از انتخاب فیلم «پسران دریا» برای نمایش در دوره جدید هفته فیلم ایران در چین خبر داد.

به گزارش پلان نیوز،  هفته سینمای چین در ایران با حضور سفیر این کشور و رئیس سازمان سینمایی و مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد. موضوع همکاری‌های سینمایی ایران و چین موضوعی است که از دوره مدیریت قبلی ریاست سازمان سینمایی مورد پیگیری بوده و در دوره جدید نیز دیدارهایی میان مسئولین فرهنگی ایران و چین برگزار شده است. مشخصاً این برنامه‌ها و دیدارها صرفاً برای برگزاری هفته‌های فرهنگی و سینمایی نیست و با تمام فواید مناسبی که از نظر فرهنگی می‌تواند برای دو طرف داشته باشد باید راه‌گشای اتفاقات بزرگی مانند اکران‌های وسیع دو سینما در کشورها و تولید مشترک شود.

در حال حاضر آنچه که روشن است تمایل جدی ایران نه فقط برگزاری هفته‌های فیلم در چین بلکه اکران گسترده در بزرگ‌ترین بازار فیلم جهان است. موضوعی که روز گذشته نیز سفیر چین به آن اشاره کرد و گفت که سال گذشته نزدیک به ۸۰۰ میلیون نفر چینی به سینما رفته‌اند. کشوری که چندین هزار پرده سینما دارد و در صورتی که ایران بتواند فیلم‌های خود را در این کشور اکران کند، مانند دیگر سینماهای دنیا صاحب ثروت و سود کلانی خواهد شد.

اما رسیدن به این نقطه گویا برگزاری هفته‌های فرهنگی و نمایش فیلم‌های سینمایی دو کشور برای یکدیگر است. چیزی که روز گذشته از سوی ایران رقم خورد و حالا باید این اتفاق از سوی کشور چین برای سینمای ایران رقم بخورد. این مسیر می‌تواند سینمای ایران را در مسیر استراتژی تعامل سینمای ایران و جهان گسترش دهد و منجر به اتفاقات بزرگ و مهمی برای سینمای کشور ما شود.

رائد فریدزاده مدیر بین الملل بنیاد سینمایی فارابی به عنوان چهره مهم و اصلی بین الملل سینمای ایران درباره زمینه‌های همکاری و اکران فیلم‌های ایران در چین نکات مهمی را با تسنیم بیان کرد. فریدزاده در ابتدا با اشاره هفته فیلم چین گفت: استقبال از سومین هفته فیلم چین در روز اول به قدری بود که خود ما نیز غافلگیر شدیم. دانشجویان زیادی در اولین روز به تماشای فیلم «کاپیتان» از سینمای چین نشستند. همچنین میزبان سینماگران ایرانی و مسئولان و مدیران زیادی هم بودیم.

سینمای ایران , کشور چین , بنیاد فارابی , سینما , سینمای جهان , هالیوود , فیلم ,

فریدزاده درباره اینکه آیا هفته‌های فرهنگی نقش و کارکرد جدی می‌تواند برای نمایش فیلم‌های ایران در چین داشته باشد گفت: اصلاً و اساساً برگزاری هفته‌های فیلم ایران در کشورهای دیگر و برعکس با همین هدف صورت می‌گیرد تا مخاطبان کشور میزبان، جذب سینمای آن کشور شوند و راه برای ورود به بازار سینمای کشورهای دیگر فراهم شود. در حال حاضر بزرگترین بازار سینما در اختیار چین است و حتی این کشور از آمریکا نیز در این زمینه جلوتر است. تعداد تماشاگرانی که فقط در سال گذشته در چین به سینما رفته‌اند طبق آمار خودشان حدود ۷۱۵ میلیون نفر بوده است که در قیاس با جمعیت کشور و‌مخاطبان سینما در کشور ما عدد بسیار قابل توجهی است و نشان از ظرفیت‌های بالقوه زیادی دارد که می‌توان برای آن سرمایه‌گذاری کرد اما نکته اینجاست که همه کشورها به کسب این بازار اشتیاق دارند و برایش تلاش می‌کنند.

فرید زاده اما صرف برگزاری هفته‌های فیلم و فرهنگی را کافی نمی‌داند و به اقدامات مهمی چون تولید فیلم مشترک اشاره کرد که می‌تواند به عنوان شاه‌راه همکاری و تعامل سینمایی ایران و چین باشد: سال گذشته تفاهم نامه‌ای بین سینمای ایران و چین امضا شد که تسهیلگر فعالیت سینماگران دو کشور باشد اما شاهراه آن تولید مشترک فیلم است که امیدواریم با برقراری و گسترش ارتباطات تخصصی بین سینمای دو کشور چند فیلم ایرانی-چینی تولید شود.

وی در پاسخ به اینکه چقدر سینمای ایران می‌تواند برای چینی‌ها مهم و پرفایده باشد، با اشاره به اهمیت درنظر گرفتن ذائقه مخاطبان برای انتخاب فیلم‌ها بیان کرد: باید ذائقه مخاطبان را در برگزاری این رویدادها در نظر گرفت که کار تخصصی و تحقیقی می‌طلبد اما به طور کلی اشتراکات فرهنگی زیادی بین ایران و چین وجود دارد که کافی است ما به ریشه‌های تاریخی آن رجوع کرده و زمینه های و بستر فرهنگی لازم را مهیا کنیم. همچنان علاوه بر تلاش بنیاد سینمایی فارابی در این حوزه نیاز به حضور پررنگ‌تر بخش خصوصی نیز داریم که بازتعریف بازار یکی از بسترهای تحقق آن است، در واقع باید بازارهای منطقه‌ای را رصد کنیم و نگاه کلی‌تری به بازار داشته باشیم.

وی ادامه داد: مقدمه همه این اقدامات فراهم است که امیدواریم همکاران ما در بخش خصوصی نیز به این سرمایه گذاری بیش از پیش در این حوزه رغبت پیدا کنند.

فریدزاده خاطر نشان کرد: هفته فیلم ایران در چین قبلا دو یا سه بار بارایزنی فرهنگی و سفارت ایران در در پکن برگزار شده است و رایزنی دوباره‌ای برای برگزاری دوره جدید آن نیز در حال حاضر صورت گرفته است. عمدتا فیلم‌هایی در این رویدادها نمایش داده شدند که حق و حقوق پخش‌شان در اختیار بنیاد سینمایی فارابی بود. زیرا سازمان فرهنگ و ارتباطات و وزارت امور خارجه امکان خریداری رایت فیلم ها را نداشتند و ناچار به این انتخاب بودیم که سعی شد از میان فیلم‌هایی که بیشتر جنبه فرهنگی داشتند و معرف سینمای ایران بودند، انتخاب کنیم. امیدواریم بتوانیم برای دوره جدید دایره انتخاب مان را گسترده تر کنیم. می‌توانم نام فیلم «پسران دریا» ساخته افشین هاشمی را نیز به عنوان یکی از انتخاب‌ها تاکنون مطرح کنم. خوشبختانه سینماگران ما در چین همیشه مورد استفبال بودند. از جمله اینکه سال گذشته فیلم «مسیر معکوس» به کارگردانی ابوالفضل جلیلی در جشنواره فیلم شانگهای دو جایزه را به خود اختصاص داد.