کد خبر : 1251
تاریخ انتشار : جمعه 9 مهر 1400 - 19:26

از سینمای صامت تا سینمای ناطق با کتاب رئالیسم شاعرانه ژان رنوآر دکتر بهمن مقصودلو

از سینمای صامت تا سینمای ناطق با کتاب رئالیسم شاعرانه ژان رنوآر دکتر بهمن مقصودلو

پلان نیوز _ سجاد اصغری: کتاب رئالیسم شاعرانه ژان رنوآر دکتر بهمن مقصودلو روایتی ست از سینمای صامت تا سینمای ناطق که بازنمایی کنش و واکنش سیاسی ، اجتماعی و سینمایی ژان رنوآر است، در این میان چگونگی زندگی اش هم روایت می شود: جنگ جهانی اول و دوم؟ چرا ژان رنوآر از فرانسه به آمریکا ، ایتالیا و هندوستان

پلان نیوز _ سجاد اصغری: کتاب رئالیسم شاعرانه ژان رنوآر دکتر بهمن مقصودلو روایتی ست از سینمای صامت تا سینمای ناطق که بازنمایی کنش و واکنش سیاسی ، اجتماعی و سینمایی ژان رنوآر است، در این میان چگونگی زندگی اش هم روایت می شود: جنگ جهانی اول و دوم؟ چرا ژان رنوآر از فرانسه به آمریکا ، ایتالیا و هندوستان رفت؟ چرا ژان رنوآر را جز فیلمسازان موج نو قرار دادند؟

جهان بینی ایدئولوژیک و فلسفی رنوآر در طول نزدیک به نیم قرن کار سینمایی در پیوند با شرایط اجتماعی و محیط فیلمسازی اش تغییر می کند و می توان این تغییرات را به سه دوره مشخص تقسیم کرد؛
۱.تمایلات سیاسی و گرایش های چپ در دهه سی
۲.بازنگری،تحول و ارزش یابی دوباره در دهه چهل
۳.روی آوردن به ایدئولوژی هنر شناختی در دهه پنجاه

درونمایه فیلم های رنواردرباره طبقه، طبیعت، سیاست، ملیت و ساختار اجتماعی است و عنصر جداناپذیر اکثر فیلم های ژان رنوآر آب است که در این کتاب با پژوهشی که دکترمقصودلو انجام داده به خوبی به این موضوع اشاره شده است.

فیلم های رنوآر در عین اینکه سرگرم کننده اند، روشنفکرانه، قاطعانه، جذاب و دارای لایه های مختلفی است با بافت های پیچیده و چشمگیر. داستان جالب، شخصیت پردازی ملموس و زنده، بازیگری فوق العاده، انتقاد اجتماعی، نماد گرایی شاعرانه، نگاه فیلسوفانه، ساختار پیچیده و ترکیب تصویری خیره کننده از خصوصیات آثار ژان رنوآر است که در کتاب با ارجاعاتی که دکتر مقصودلو داده است به خوبی مشهود است.

دکتر مقصودلو با جهان بینی اش که حاصل نیم قرن تجربه پژوهش در حوزه سینماست اینبار سعی کرده است یک فیلمساز مولف را از نقطه آغاز تا پایان مورد بررسی قرار دهد، این کتاب به فرم و چگونگی شرایط تولید آثار ژان رنوآر اشاره دقیق کرده است و برای درک بهترمخاطبان، فیلم “توهم بزرگ” ژان رنوآر زیر ذره بین قرارداده است تا برای علاقه مندان سینما و دانشجویان فیلمسازی تجربه ای عینی از چگونگی تولید فیلم باشد.

در خصوص اهمیت و ارزش پژوهش دکتر بهمن مقصودلو با برشی از این کتاب یادداشت خود را به پایان می رسانم؛ کتاب رئالیسم شاعرانه ژان رنوآر به زندگی و فیلم های رنوآر و در غایت به سبک ، نگرش و جهان نگری او می پردازد و این که چرا اورسن ولز، دیگر فیلمساز برجسته تاریخ سینما ، ژان رنوآر را بزرگ همه کارگردان ها نامیده است.آندره بازن، منتقد و تئوریسین فرانسوی او را پدر موج نوی فرانسه خوانده و فرانسوا تروفو ، فیلمساز موج نوی فرانسه هم او را بزرگترین فیلمساز جهان دانسته است.

بیشتر بخوانید:

یادداشت از سجاد اصغری؛رئیس فستیوال سینمایی آکادمی افسانه زندگی