کد خبر : 806
تاریخ انتشار : شنبه 2 اسفند 1399 - 17:56

آخرین اخبار انتخاباتی اصولگرایان / رقابت سنگین احمدی نژاد با ظریف / رستم قاسمی به شهرداری تهران می‌رسد؟

آخرین اخبار انتخاباتی اصولگرایان / رقابت سنگین احمدی نژاد با ظریف / رستم قاسمی به شهرداری تهران می‌رسد؟

اولین تجربه سفر خارجی قالیباف به خارج از کشور در کسوت رییس مجلس بود با کم‌تجربگی همراه بود و این ضعف مربوط به منصوبان قالیباف بوده که شأن مجلس را حفظ نکرده‌اند به گزارش پلان نیوز ،  این هفته هفته پرشوری برای اصولگرایان نبود. بحث‌ها همچنان درباره سفر قالیباف به روسیه داغ بود و جمعی

اولین تجربه سفر خارجی قالیباف به خارج از کشور در کسوت رییس مجلس بود با کم‌تجربگی همراه بود و این ضعف مربوط به منصوبان قالیباف بوده که شأن مجلس را حفظ نکرده‌اند

به گزارش پلان نیوز ،  این هفته هفته پرشوری برای اصولگرایان نبود. بحث‌ها همچنان درباره سفر قالیباف به روسیه داغ بود و جمعی از همفکران قالیباف همچنان معتقد بودند او شأن مجلس را رعایت نکرده و در اولین سفر خارجی در قامت ریاست مجلس نمره خوبی کسب نکرده و این یعنی او تجربه تکیه زدن بر جایگاه ریاست جمهوری را ندارد. غلامرضا نوری‌قزلجه نماینده بستان‌آباد در مجلس یازدهم هم معتقد است سفر اخیر رییس مجلس به روسیه با کار‌هایی که در حاشیه آن انجام شد، رنگ و بوی انتخاباتی دارد. او گفته «اولین تجربه سفر خارجی قالیباف به خارج از کشور در کسوت رییس مجلس بود با کم‌تجربگی همراه بود و این ضعف مربوط به منصوبان قالیباف بوده که شأن مجلس را حفظ نکرده‌اند.

محسن رضایی و انتخابات ۱۴۰۰

در هفته پایانی بهمن ماه مصاحبه‌ها و اظهارنظرهای محسن رضایی افزایش یافته و این هفته او تلویحا اظهار تمایل کرده که در انتخابات ریاست جمهوری حاضر شود اما شاید همان جمله مشهوری که درباره قالیباف گفته می‌شود، درباره رضایی هم مصداق داشته باشد که «آنها طالع ریاست جمهوری ندارند.»

محسن رضایی در یک گفت‌وگو درباره انتخابات ۱۴۰۰ گفت خیلی زود است که در این مورد صحبت شود. از سوی دیگر افزایش سخنرانی‌ها و نقد دولت و تغییر مواضع درباره FATF و تایید مشروط آن دست کم معنای دیگری در ذهن فعالان سیاسی ایجاد می‌کند؛ معنایی که رنگ و بوی انتخاباتی دارد.

رئیسی به انتخابات ۱۴۰۰ می‌آید؟

بخش عمده‌ای از اصولگرایان بیش از هر زمان دیگر تمایل دارند ابراهیم رییسی از قوه قضاییه به قوه مجریه نقل مکان کند. اما سخنگوی قوه قضاییه این هفته آب پاکی روی دست اصولگرایان ریخت و گفت قرار نیست رییس قوه قضاییه در انتخابات ریاست جمهوری شرک کند.

غلامحسین اسماعیلی در نشست خود با سوالی مواجه شد که از سوی یک خبرنگار به این صورت مطرح شد: «سفرهای اخیر حجت الاسلام رئیسی به عراق و دیدار با مسئولان بلندپایه آن کشور این شائبه را ایجاد کرده که ایشان قصد ورود به انتخابات ریاست جمهوری را دارد. آیا این تلقی درست است؟» که او در پاسخ گفت: «در ارتباط با انتخابات، ایشان در دیدار با دانشجویان به این سوال پاسخ دادند و اعلام کردند که به جز قوه قضاییه به مسئله و موضوع دیگری فکر نمی‌کنم. ما هم شاهد هستیم ایشان به صورت شبانه روزی و با وقت‌گذاری تمام، همه وقت، توان و انرژی خود را مصروف برنامه‌های قوه قضاییه می‌کنند. نه ایشان تا امروز نظر دیگری دارند و نه ما در قوه قضاییه رویکرد دیگری مشاهده کرده‌ایم.»

البته امکان تغییر این رویکرد چیز عجیبی نیست؛ چنانچه اسماعیلی گفته «ایشان تا امروز نظر دیگری ندارند» شاید روی دیگر این جمله چنین باشد که «امروز اینگونه است اما از فردا اطمینانی نداریم.» ان اتفاق یکبار درباره ابراهیم رییسی رخ داد و آن زمان گفته بود خادمی امام رضا را با چیزی عوض نمی‌کند اما انتخابات ریاست جمهوری شرایط را تغییر داد. طبیعی است نظرات انسان‌ها در گذر زمان تغییر کند و این اتفاقی قابل پیش‌بینی است؛ مخصوصا وقتی که تصمیم‌گیری‌ها بر پایه «فشارهای بیرونی» یا «تکلیف شرعی» باشد، احتمال تغییر مواضع بسیار مسبوق به سابقه است.

لیست انتخابات 1400 اصولگرایان

رییس شورای ائتلاف : به اجماع می‌رسیم

جدال شورای وحدت و شورای ائتلاف همچنان جدی است. هفته گذشته دو شورای ائتلاف و شورای وحدت به شدت به موضع‌گیری علیه یکدیگر مشغول شدند؛ این یعنی تا اینجای کار اصولگرایان فعلا حداقل با ۴ جریان و تعدادی نامزد انتخابات در عرصه حضور دارند و اگر چهره‌ای مانند رئیسی وارد انتخابات نشود، احتمالا اختلافات باز هم افزایش خواهد یافت. با این حال غلامعلی حداد عادل رئیس شورای ائتلاف معتقد وحدت به دست خواهد آمد.

او در پاسخ به این پرسش که کدام احزاب در انتخابات ۱۴۰۰ ذیل شورای ائتلاف وارد عرصه خواهند شد، گفته «همه احزاب هستند. ما از همه دعوت کرده‌ایم، البته ممکن است برخی انتقاداتی داشته باشند. باید انتقادات را بشنویم و به یک نتیجه واحد برسیم.»

حدادعادل ضمن ابراز خوش بینی درباره اجماع شورای وحدت و ائتلاف، توضیح داد: «سعی خواهیم کرد که به یک اتحاد و اتفاق نظر با شورای وحدت برسیم. ما اختلاف مبنایی با جامعه روحانیت مبارز نداریم، لذا من خوشبین هستم که این اجماع اتفاق خواهد افتاد.»

حدادعادل گفته «برخی سوءتفاهمات که ممکن است باعث تفرقه شود را باید برطرف کنیم. با دیگران در حال مذاکره هستیم که به یک وحدت حداکثری برسیم.»

حمایت کریمی اصفهانی از شورای وحدت

چهره‌های بازار و بخشی از بدنه موتلفه همچنان امیدوارند با سازوکار شورای وحدت پیش بروند. احمد کریمی اصفهانی این هفته درباره شورای وحدت گفته «ابتدا باید خودخواهی‌ها را کنار گذاشت و برخی اظهارات نخ‌نما شده مانند پدرسالاری یا پدرخواندگی را نباید به کار برد. اینکه شورای ائتلاف می‌گوید از پایین به بالا عمل می‌کنیم حداقل در اتفاقات قبل مشخص شد که اینگونه اظهارات، سخن درستی نیست که برخی شورای ائتلافی‌ها مطرح می‌کنند چرا که در انتخابات قبلی، دو روز مانده به انتخابات، لیست نهایی بسته شد و ۷، ۸ نفر نیز تغییر می‌کنند.»

رستم قاسمی در بهشت؟

دبیرکل جبهه حامیان ولایت از گزینه‌های مطرح و جدی اصولگرایان برای شهرداری تهران در سال ۱۴۰۰ رونمایی کرد. دلاور صیامی دبیرکل جبهه حامیان ولایت از برنامه جدی اصولگرایان برای انتخابات شورای شهر و شهرداری تهران خبر داد و گفت: «آقایان مرتضی طلایی، سعید محمد، هابیل درویش، رستم قاسمی و مجتبی عبداللهی از گزینه‌های احتمالی، مطرح و جدی اصولگرایان برای شهرداری تهران هستند.»

او گفته «سال‌ها به عنوان بازرس ویژه آقای قالیباف در شهرداری تهران حضور داشتم؛ درباره شهردار آینده تهران هم‌فکری زیادی در حوزه اصولگرایی در حال انجام است.»

قاضی زاده: نامزد فرعی انتخابات ریاست جمهوری!

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی، کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری را واجب کفایی دانسته و گفته «برنامه‌ها و مدل‌هایی برای اداره کشور داریم که پیشتر برای نخبگان ارائه شده و مدتی بعد برای همه عرضه خواهیم کرد؛ اما با توجه به وجوب کفایی حضور در انتخابات،  باید دید چه کسانی در صحنه حاضر خواهند شد.»

او گفته «این روزها آقای جواد لاریجانی مصاحبه‌ای کردند که به کاندیداهای «اصلی» اشاره کردند؛ با توجه به ادبیاتشان که نامزدها اصلی و فرعی هستند، شاید به عنوان کاندیدای فرعی در گوشه و کنارها اسمی از امثال ما یا برخی جوان‌ها و نسل دومی‌ها باشد.»

احمدی نژاد همچنان در مرکز توجه

احتمالا تعداد مصاحبه‌های محمود احمدی نژاد از یکی دو ماه گذشته رکورد زده است. از این جهت شاید محمدجواد ظریف به او نزدیک باشد که در همین مدت گذشته، یکی دو جین مصاحبه با رسانه‌های مختلف انجام داده است.

در تمام این مصاحبه‌ها احمدی نژاد روند انتقادی خود را حفظ کرده و این تصور را ایجاد کرده که با او ایده‌هایی جدید تنها گزینه برون‌رفت از مشکلات و بحران‌هاست. اخیرا جمعی از حامیانش در مراسم ۲۲ بنرهایی از او در دست داشتند که حتما باید برای انتخابات ریاست جمهوری ورود کند.

کانال دولت بهار متعلق به احمدی نژاد اخیرا کمپینی راه‌اندازی کرده که علاقمندان درخواست‌هایشان را برای انتخابت بنویسند. این کانال در متنی خطاب به مردم نوشته «فیلم یک دقیقه‌ای پیام خودتان به دکتر احمدی‌نژاد و درخواست برای نامزدی در انتخابات را جهت انتشار ارسال کنید.» احمدی‌نژادی معتقدند آنها تنها  گزینه نجات هستند؛ اما مهم این است که حاکمیت درباره آنها چه فکر می‌کند. حدود سه ماه دیگر این نیز مشخص خواهد شد.

منبع : انطباق